tisdag 23 juni 2015

God kväll rymdfarare!

Idag har varit en mörk, blåsig och regnig dag. Jag har varit och vaccinerat katten denna mörka dag. Om man skulle skriva en roman så skulle den kunna börja:

”Vid den tiden kom ett stort mörker över landet och många tappade sitt hopp och sin förtröstan. Och regn föll och mången gick med blöta skor i hopplöshet. Man kurade ihop sig i sina hem som våta möss i sina hålor. Ty så stort var mörkret att ingen såg ett slut på detta och några hade hört att solen fastnat i det krökta rum i vilket den rullar fram genom rymden. Några grät, men deras tårar blev bara droppar bland droppar av evigt regn.” 

Så kunde man börja sin roman inspirerad av denna mörka och regniga dag. 

Jag kan berätta att jag läste att man upptäckt att vår galax Vintergatan har visat sig ingå i en superhop av galaxer. Denna superhop består av 100 000 galaxer och ungefär 200 biljoner stjärnor. Man har döpt denna superhop av galaxer till Laniakea. Den superhop som man tidigare trodde Vintergatan ingick i heter Virgo. Men nu har man upptäckt att Virgo bara är en liten del av Laniakea. Så min nya adress är alltså:

Peter Uddenberg
Nunnegränd 2
621 56 Visby
Sverige
Europa
Jorden
Solsystemet
Vintergatan
Virgo
Laniakea

Så nu vet ni var jag befinner mig om ni vill skicka ett vykort eller så. 

Peter


Inga kommentarer: