måndag 22 juni 2015

God kväll!

Nu har en varg ställt till det igen och jag förstår att det är både ledsamt och jobbigt för de drabbade djurägarna. Vad jag förstår är det 22 får som dödades. Jag hoppas verkligen att de drabbade får ekonomisk kompensation för sin förlust och sitt merarbete. 

Men vad jag vet är det inte direkt som sällskapsdjur vi i allmänhet håller får och lamm. Förra året slaktades 222 700 lamm och 35 000 tackor och baggar i Sverige. I alla fall vid slakteri, så några till kommer nog till som slaktades på annat sätt. Och jag har inte hört så många bli väldigt upprörda över detta. Hur många lamm som slaktades i världen vet jag inte, men det måste väl vara några miljoner. Dessutom avlivar vi hos oss minst 6000 killingar några timmar efter de fötts för att de inte skall sno mjölken för oss. Då vi inte äter killingkött i Sverige hamnar de i komposten eller bränns upp. För att vi skall lyxa till det med getost till finmiddagen. 

Som en del av er skrev jag om vargen och dess beteende för en tid sedan. Om bakgrunden till att så många får blir dödade vid en vargattack och hur det hänger samman med vårt sätt att hålla lamm. Så jag hoppas ni redan läst detta och förstår att bakgrunden inte beror på någon sadistisk blodtörst, utan på att vargen hamnar i en för honom onaturlig situation. Men jag har redan skrivit om detta och skall inte tjata mer om detta.

Själv har jag tror jag inte längre att vargen kommer att överleva i Sverige. Motståndet är för stort och hatiskt. Och vargen kommer alltid ställa till med besvär och kostnader. Det finns kanske lösningar som minskar angreppen på tamdjur. Men de kommer aldrig upphöra helt. Det kommer också alltid finnas de som har svårt att tänka sig att dela med sig av viltet till fyrbenta jägare. Dessutom kommer det inte gå att jaga med lösdrivande hund inom vargreviren. 

Så de som vill att vargen skall utrotas kommer få som de vill. Men som jag skrev förra gången: vilka djur skall vi utrota för de ställer till besvär? Skall vi utrota gråsäl och knubbsäl som snor fisk för fiskarna. Skall vi utrota de stora kattdjuren i Afrika som lejon och leoparder som ställer till de för massajerna? Det håller i varje fall på att ske. Skall vi utrota den sibiriska tigern. Det har vi kanske redan gjort. Skall vi utrota den indiska tigern som faktiskt dödat både människor och djur. Och snöleoparden skulle vi kunna utrota om det finns någon kvar. 

De sista 500 åren har 80 däggdjursarter försvunnit från jorden. Nu är mellan 20 och 50 procent av däggdjursarterna hotade. Vilka konsekvenser det kommer få när dessa djur är utrotade vet vi inte. För allt hänger ihop i en väldig väv av liv där det blir allt större revor. Här kunde jag nu skriva en lång utläggning om ekologi och hur allt hänger ihop. Men jag orkar inte. Nu har jag skrivit om vargen för sista gången och kommer inte återkomma till detta. Men när den sista vargen är borta kommer jag känna mig ledsen och ensam på något sätt.



Peter

Inga kommentarer: