onsdag 6 maj 2015

God kväll medborgare!
Jag deklarerade för några dagar sedan. Det är ju ingen konst längre. Man ringer upp skattemyndigheten och slår in lite siffror som finns på blanketten och sedan är det klart. Egentligen skall man väl kolla igenom allt förtryckt ordentligt på blanketten. Men det brukar jag ge fan i. Jag kollar bara om jag skall få pengar tillbaks eller inte. Det tycker kanske ni som är ordentliga är slött och slarvigt. Men jag gör så i alla fall.
Förr var det en konst att deklarera. Man fick kolla på lönebesked och vad man hade på banken. Sen fick man dra för busskortet. Därefter fick man fylla i blanketten och lova på heder och samvete att man inte lurats och sagt att busskortet var dyrare än det var. Det fanns folk som la ner massa energi för att hitta avdrag och annat som gjorde att man slapp undan att betala så mycket i skatt. Men jag har aldrig orkat hålla på med sådant och har antagligen på grund av detta betalt mer än jag borde ibland. Men som ni vet är jag dålig på pengar och inte speciellt road. Jag tycker om när de kommer och är förvånad över att de försvinner. Numera är detta dock inget större problem men när jag var yngre kunde det vara det. Men man skall betala sin skatt och göra rätt för sig, det håller jag på. Dessutom skall man skänka en del till Rädda Barnen varje månad. När man skött detta kan man exempelvis äta något gott och dricka en pilsner. Men först bör man betala sin hyra och lägga undan till mat för en månad. Därefter kan det vara dax för en pilsner och en bit korv. Till exempel Gustafskorv. Det förtjänar vi hederliga skattebetalare. 
Peter

Inga kommentarer: