onsdag 20 maj 2015

God kväll kamrater!

Jag såg i tidningen att vi skall få en ny prinsessa i landet. Det verkar onödigt. Dessutom är det ju egentligen ingen riktig prinsessa. Sådana skall ju sova i en säng men en ärta under massor med madrasser och täcken ovanpå. Sedan skall de vakna och gnälla över att de legat på något hårt och obekvämt hela natten. Så oerhört känsligt skinn har prinsessor. Det är väl någon sorts genetiska avvikelse som gör att äkta prinsessor är så oerhört hudkänsliga. Eller så är de väldigt allergiska mot ärtor på något vis. Men som sagt, denna nya prinsessa skulle väl sova som en stock om man så lade en vattenmelon under alla täcken och kuddar. 

Förr gifte sig ju kungligheter med andra kungligheter. Då nästan alla kungahus i Europa är nära släkt med varandra var ju risken för inavel och genetiska skador stor. De flesta kungar under 1800-talet var ju mer eller mindre galna allihop. Så det är väl tur att prinsar och prinsessor får gifta sig vanliga människor. Till och med om de kommer från Ockelbo, även om det inte heller är helt riskfritt av ovanstående skäl. Även i mindre norrländska orter finns risk för nära släktskap. Dock sällan med Europas kungahus. Fast det händer. 

Som jag tidigare beskrivit deltog jag under min värnplikt i en ceremoni som hette ”Krigsmans erinran”. Då fick man lova att försvara ”konungen och fosterlandet”. Då jag är en ordhållig man avser jag göra som jag lovat. Jag kommer ävenledes försvara fostervattnet samt Vänern och Vättern om så behövs. Däremot kommer jag inte försvara prinsessor som inte legat på ärtor om de inte sovit dåligt av detta. För de är, som sagt, inga riktiga prinsessor. 

Själv har jag ju vid flera tillfällen uttalat mig nedsättande om kungen och monarkin. Men det får jag sluta med för man skall hålla vad man lovat. Fast jag tycker det var fånigt av kungen att umgås med folk som har speciella ”kaffeflickor” som bär in fikat. Jag umgås inte med sådana typer.  Och det tycker inte jag kungen skall göra heller. Överhuvudtaget tycker jag han skall ge fan i att fåna sig och till exempel ge bort prinsess-titlar i onödan. 

Småtjejer brukar ju ofta ha en period när de klär ut sig till prinsessor och ritar prinsessor. De brukar envisas med detta hur genusmedvetna deras förskollärare än är. Småkillar brukar ju ofta vara spindelmän. Jag tycker kungen kunde klä ut sig till Spindelmannen. Småkillar behöver manliga förebilder och kungen iklädd Spindelmanskläder skulle ju vara jättetufft på nobelfesten.



Peter

Inga kommentarer: