torsdag 21 maj 2015

Hej vänner!

Följer ni med i kulturdebatten? Jag är väl inte helt uppdaterad. Men det är nog inte ni heller så jag får väl hjälpa er lite att hänga med i detta intressanta tankeutbyte mellan de som ingår i den kulturella eliten. 

Alltså, det började med att en känd litteraturprofessor som heter Ebba Pitt-Rattdröm skrev en elak artikel om de patriarkalt mansgrisiga kulturmännen och deras sexistiska elakhet.  Hon tyckte de var jättedumma allihopa. Det gjorde den norske författaren Knasgård tvärsur. Inte bara på ovanstående Ebba, utan på hela det svenska etablissemanget. Han sa att hela Sverige är nedlusat av enögda cykloper som är lika korkade som cyklopen Polyfemos i Odysséen. Och av dessa enögdingar är Ebba den värsta. Detta gjorde den kände författaren Jonas Gardell tvärsur och han sa att han minsann visste att vårt älskade grannland Norge var fullt av ”halvslaka snorklar”. Vad han nu menar med detta? Jag misstänker att han på något sätt antyder att det i vårt fjällklädda grannland finns en hel del män som har svårigheter med sin potens. Det låter ju tråkigt och besvärligt? Men vad det har med saken att göra förstår jag inte riktigt. Ärligt talat förstår jag inte vad som är så jävla viktigt  att man har ett så högt röstläge och ta sig själv på så jävla stort allvar. 

Men nu är ni i alla fall uppdaterade och kan följa med i den fortsatta kulturdebatten. 


Peter


Inga kommentarer: