söndag 17 maj 2015

God morgon vänner!

Det har varit en utmärkt morgon här i Vasastan. Visserligen sov jag lite dåligt på grund av hosta i natt. Så jag gav upp redan vid sjutiden och gick upp. Som ni vet är jag hundvakt åt Frasse och han tyckte det var lika bra att börja morgonen med en morgonpink och en promenad. Så vi gick en sväng till Hagaparken. Det småduggade lite men inte så det störde. Som vanligt var det fullt med kaniner som sprang runt vid Stallmästargården. Och som vanligt var vi oense hur man borde hantera dessa små långöron. En av oss tyckte att det räckte med att titta på dem en stund. Den andra tyckte vi borde springa ifatt dem och bita lite i dem till det krasar. Vi diskuterade detta en stund och röstade om saken. Sedan gick vi vidare. 

Frasse måste tycka att det är jättekonstigt. Först uppmuntras han att jag efter harar och rådjur. Men så fort det handlar om kaniner är det tvärstopp. Dessutom är det plötsligt fel att jaga något överhuvudtaget. Snacka om dubbla budskap. Det fanns en hypotes om att sådant kunde göra en riktigt jävla tokig. Men nu anser man att det bara gör en lite allmänt skogstokig. Men Frasse tar det som en man och tänker nog att människor är lite taskigt vaggade som inte vet vad de vill.

När vi kommit in i parken stannade vi en stund för att äta lite gräs och spy upp detta gräs. Sedan började det regna riktigt ordentligt så vi ställde oss under ett träd och väntade. Vi stod där och tittade ut över Brunnsviken medan svarthättan sjöng över oss i trädet och det var så vackert. Men så tröttnade jag och ville gå vidare. Men då visade det sig att min annars så kaxige kompis inte gillar när det regnar. Han ville gå hem. Han var så angelägen om detta att en promenad som annars kräver minst 40 minuter och minst 25 pinkstopp nu avverkades på mindre än halva tiden med endast två snabba stopp. Nu har vi ätit frukost och Frasse har gått och lagt sig.
En trevlig sak med dagens frukost var den tomat som ni ser nedan. Det låg i ett paket cocktail-tomater som jag köpt. Att denna morgon skulle innehålla denna klart kvinnliga tomat förgyllde den ytterligare. 

Vi grabbar har alltså haft en fin morgon. Vi har skött magen och blåsan. Vad gäller det senare har en av oss satsat på frekvens mer än den andre. Vi har stått under ett träd och lyssnat till svarthättans vackra sång. Och jag har i samband med frukosten träffat en erotisk tomat. Vad kan man mer begära?


Peter


Inga kommentarer: