fredag 1 maj 2015



God kväll i stugan!
Idag är det första maj och arbetarrörelsen marscherar runt lite här och var. Själv är jag inte så mycket för att marschera. Tycker att det känns obehagligt på något vis. Jag får liksom lust att vända och gå och andra hållet, bara för att känna att jag kan. Jag skulle vilja ha ett eget litet plakat där det står: ”Jag går vart fan jag vill”. Sen skulle jag gå åt fel håll för att bevisa detta.
När jag var ung firades första maj även i Sovjetunionen. Det gick till så att en massa tråkiga ledare för Partiet iklädda hatt stod på en stor balkong och nedanför vandrade först folk förbi och vinkade med flaggor. Sedan kom det inrullande stora långtradare med interkontinentala kärnvapenrobotar som man i händelse av krig kunde skicka i huvudet på de amerikanska arbetarna. I och för sig hade man även i Amerika robotar att skicka i huvudet på de sovjetiska arbetarna. Men man visade inte upp dessa på första maj. Jag har liksom aldrig förstått varför man i Sovjetunionen firade denna högtid med att visa upp att man hade möjlighet att utplåna hela städer och bränna upp dess befolkning. Men så gick det i varje fall till varje år. 
I Sverige finns det ju inte längre något kommunistiskt parti. Bara ett vänsterparti med en partiledare som heter Jonas Sjöstedt. Han var på TV häromdagen och intervjuades. Jag tittade bara några minuter på denna intervju. Jonas Sjöstedt fick då frågan om han föredrog Östermalm eller Tensta. Och han svarade ”Tensta” fast han bor i en femrummare vid Karlaplan. Sådant där jävla hyckleri tycker jag är jobbigt. Om han nu tycker att han tycker bättre om att bo i Tensta så kan han väl för fan flytta dit. Det finns säkert någon där som är beredd att byta lägenhet med honom. För mig får Jonas Sjöstedt bo var fan han vill och hade han sagt att han gillar att bo på Östermalm hade det varit ok. Men att låta som han är tvungen att bo där, fast han inte vill är ju hur jävla dumt som helst. Han kanske lurar sig själv. Men mig lurar han inte. 
Tänk på Nepals folk och skänk en slant. Det har ni ta mig fan råd med.
Peter

Inga kommentarer: