torsdag 30 april 2015

God morgon vänner!
Så är det då Valborgmässoafton. Vi får väl som vanligt hoppas på regn. Så ungdomarna håller sig inne och inte super skallen av sig och hamnar på akuten. Det är både farligt och tråkigt. Så regn och kyla så de går hem tidigt vore bra. Jag tror inte jag går och tittar på någon brasa i kväll. Fast jag vet inte. Har man tur finns det en herrkör någonstans som sjunger: ”sköna maj välkommen”. Och någon som håller ett spirituellt tal till våren. Jag tror banne mig jag skall skriva ett själv.
Tal till våren
Kära vänner nu har vi samlats här för att åter fira kärlekens och hoppets årstid. Blommor slår ut och djuren fortplantar sig så det står härliga till. Även vi människor känner liksom saven stiga i våra kroppar och sätta fart på våra hormoner. Så alla ni damer som nu samlats här skall veta att nu har vi vår i luften och ivrigt frågar: var har ni er? (Herre gud nu får jag skärpa mig. Talet börjar spåra ur.) Men i denna spirandets och förälskelsens tid bör vi ta vara på varandra och jorden. Visst finns det mycket att gråta över. Men vi skall låta våra tårar falla i bördig jord av medkänsla och ge till andra av vårt överflöd, om vi har något. Vi skall inte vara snåla och jävliga. Nu tycker jag att vi som de förståndiga människor vi är, snart går hem till en liten vickning Till det tycker jag vi dricker något som bubblar så vi blir lite glada i hatten eller studentmössan. För denna kväll glömmer vi för en sekund alla sorger och allt elände. Och det kräver ta mig fan en flaska champagne och några nubbar. Samt en hård macka med gravad lax och lite Janssons frestelse.
Hoppas ni får en trevlig Valborg
Peter

Inga kommentarer: