tisdag 7 april 2015

Hej kamrater!

Idag skiner solen över Visby. Men jag måste tyvärr sitta inne med neddragna persienner på jobbet. För mitt rum ligger i solen på eftermiddagarna och blir väldigt varmt när solen ligger på. Jag tänkte passa på att skriva några rader till er nu när jag fått några minuter över. 

Egentligen borde man inte jobba när solen skiner. När min mamma var barn och bodde på Brändön utanför Luleå så brukade barnen samlas utanför frökens fönster när solen sken. För fröken bodde i skolan om jag förstått det hela rätt. Sedan skrek alla ungar i kör: ”Vi vill ha solskenslov, vi vill ha solskenslov”. Och om fröken var på bra humör så fick de det och kunde ägna resten av dagen åt att leka i solens sken. Det var ett bra system som säkert gjorde att de små norrbottniska barnen fick i sig lite extra D-vitamin efter vinterns mörker. Säkert blev de glada och orkade med skolarbetet bättre nästa dag. Nu skulle väl skolverket och andra byråkrater ingripa om någon fick för sig att skicka hem ungarna för solen skiner. Men på 20-talet var det väl inte så jävla noga med sådant. Hade man överlevt vintern så var det inte mer än rätt att man fick ledigt några timmar. Själv tycker jag man bara borde jobba när det är mulet, regnigt och kallt och man inte har något bättre för sig. Men när solen skiner och fåglarna sjunger då skall man ut i naturen. Gärna med en termos och mackor. 


Peter

Inga kommentarer: