lördag 28 mars 2015

Hej medborgare!

Jag börjar få svårt att hänga med. Alltså nyss var vi kompisar med Saudiarabien, som är en otäck diktatur om jag förstått rätt. En diktatur som förtrycker kvinnor och piskar och halshugger de i Saudiarabien som säger att Saudiarabien är en otäck diktatur. Med denna stat var vi alltså polare och skulle utveckla och bygga en vapenfabrik. Dessutom sålde vi vapen till detta land utan att tveka. Sedan sa Sveriges utrikesminister att att Saudiarabien var ett land som hade ett medeltida rättssystem och nästan hela riksdagen tyckte att något vapensamarbete med otäcka diktaturer bör vi inte ha. Då blev Saudiaraberna sura och tog hem sin ambassadör och sa att de inte ville ha med oss att göra längre. Detta för att vår kvinnliga utrikesminister sagt elaka saker. Då åker den före detta talmannen och före detta försvarsministern Björn von Sydow (s) till Saudiarabien med ett brev från kungen av Sverige och säger förlåt. Vi skall inte säga att Saudiarabien är en otäck diktatur. Eller vad nu stod i detta brev från kungen som tydligen är hemligt. Så nu kommer den Saudiarabiska ambassadören tillbaka och vi är på nytt kompisar med denna otäcka diktatur som förtrycker kvinnor och piskar oliktänkande. Och det tack vare att kungen skrev ett brev. Jag tror det stod så här i detta brev:

” Hej kung Salman bin Abdul Aziz!
Oj vilket långt och fint namn du har. Jag är kung i Sverige och heter Karl Gustav. Nu har jag hört att en av mina underlydande kvinnor sagt att Saudiarabien uppför sig illa och elakt mot kvinnor och annat löst folk. Tråkig historia, men du vet hur kvinnor är. De säger så mycket dumt de små liven. Men nu tycker jag vi drar ett streck över detta och vänder blad. Jag skulle gärna dra in körkortet för kvinnan i fråga men det är tyvärr inte möjligt i dagsläget. Vi måste också tyvärr tills vidare avstå från piskandet av bloggare, även om det kliar i fingrarna. Men som kompensation skall du få komma till mig på älgjakt i höst och få träffa mina vänner. Ta gärna med dig Omar från arabiska öknen som jag läst så mycket om i böckerna om Ture Sventon.  

Din kungakompis

Karl Gustav”

Så nu är allt som vanligt igen tack vare kungens brev. Fast jag begriper inte riktigt vad som hände?


Peter


Inga kommentarer: