måndag 23 mars 2015

Hej kosmonauter!

Jag vet att en del av er är nyfikna på hur min hjärna fungerar. Förr har jag inte alltid velat berätta om detta för det har tyckt att det är lite skämmigt att redogöra för dess funktion. Men nu har jag tänkt ta mod till mig och berätta om detta organs speciella egenskaper som jag vet att jag delar med en del men inte med andra. Det är speciellt associationsbanorna som lite speciellt utformade har jag förstått. Som om de rallare som la ut dessa järnvägar var synsvaga och berusade under arbetet. Det blev spår, men ordningen var nog inte helt tillfredsställande. Nu skall ni få följa med på en inre monolog som gör det hela lite tydligare.

Jag tänker till exempel på något som en vän skrev på Facebook. Men då kommer jag att tänka på att hon nyss sett den sällsynta hackspetten mellanspett. Vilket får mig att tänka på att hackspetten var helig i Rom under antiken. Det gör att jag börjar tänka på augurerna som var någon sorts heliga präster och spåmän i Rom. De spådde till exempel genom att se hur djur betedde sig, till exempel hackspettar och andra fåglar. Men det kommer mig att tänka på det romerska rikets nedgång. Vilket kommer mig att tänka på hur vinlusen under slutet av 1800-talet och början på 1900-talet höll på att orsaka en katastrof för vinproduktionen i Europa. Men så kom man kom på att man kunde ympa vinplantorna på amerikanskt vin som var immunt mot vinlusen. Vilket får mig att tänka på vägglöss som nu kommit tillbaka efter varit i stort sätt utrotade under lång tid. Men då kommer jag på att poeten Dan Andersson dog efter att blivit förgiftad då man rökt med vätecyanid i det hotellrum där han bodde, och inte vädrat ordentligt. Vilket kommer mig att tänka på en dikt av ovanstående poet som börjar: ”Nu spelar vårens ljumma vind”. Den dikten heter ”till min syster”. Vilket kommer mig att tänka på mina systrar. Som är tre stycken. Precis som nornorna i den nordiska mytologin. De hette föresten Urd,Verdandi och Skuld. Vilket kommer mig att tänka på skuld och skam osv, osv, osv. Och i denna jävla röra skall man dessutom komma på att betala räkningar och minnas födelsedagar. Vilket man glömmer, vilket också gör att man tänker på skuld och skam. Dessutom letar man ständigt efter nycklar och glasögon, för när man la ifrån sig dem hade man annat att tänka på, se ovan.


Peter


Inga kommentarer: