lördag 7 mars 2015

God morgon kamrater!

I morgon är det den internationella kvinnodagen. Det tycker jag är en viktig dag för som ni vet är jag mycket för jämställdhet mellan män och kvinnor. När jag var barn var det väldigt ojämlikt och män och kvinnor hade helt olika lön för samma arbete och när man fick barn stannade de flesta kvinnor hemma och blev hemmafruar. Då hade de ju ingen lön och var helt beroende av att en man försörjde dem. Och i de flesta hem var det kvinnan som bäddade sängar, städade, tog hand om barn och lagade mat. Hon jobbade liksom som piga åt sin man. Så bara under min livstid har det mycket stora förändringar till det bättre. Men än finns det saker som borde åtgärdas. Som till exempel att kvinnodominerade yrken fortfarande är sämre betalda än mansdominerade. 

En annan sak som jag tycker borde göras någonting åt är att nästan alla storföretag styrs av män. Ofta dessutom av män som jag är misstänksam emot och tycker är obehagliga i sin löjliga överlägsenhet. Som tycker att de är något och skall ha jättelöner för sitt arbete. Som är med i Rotary och åker på jaktresor och golfresor där de träffar andra som tillhör samma klientel. Jag tycker man skulle sparka hela gänget av mallgrodor och ge deras jobb till kvinnor i ledande position. Till exempel till chefsjuksköterskor. Skulle säkert bli bättre och man skulle säkert få ett bättre näringsliv och mera lönsamt.

En annan sak som jag funderar på när det gäller jämställdhet är sexuella trakasserier. Jag menar om man nu tänder till på en kvinna och vill komma nära henne, så verkar ju det jävligt dumt att göra något som hon uppfattar som obehagligt, äckligt och kränkande. Som förförarknep verkar det ju helt jävla värdelöst. Om man gör något så dumt måste man ju vara helt urblåst. Man vill en sak gissar jag, men sabbar alla chanser till att det skall bli som man vill. Är man så dum i skallen måste man ha hjärna som en fiskmås.

Själv har jag faktiskt aldrig blivit utsatt för sexuella trakasserier. Inte ens nu när min sextioåriga kropp har blivit så överviktigt formfulländad. Jag förstår att många damer har svårt att hålla fingrarna i styr. Men hittills har de lyckas behärska sig. Detta trots att jag klär mig lite utmanande i blå jeans och rutig skjorta nästan varje dag.


Peter




Inga kommentarer: