onsdag 4 mars 2015

God kväll vänner!
Idag har det egentligen varit en bra dag. Men för en stund sedan lossnade en tandlagning som jag har på ena framtanden. Det är ju inget större problem för det är en liten lagning. Men det blir liksom vasst och otäckt och jag kan inte låta bli att peta där med tungan. Det är besvärligt, men jag har en försäkring som gör att jag får laga tänderna utan att betala något mer än för denna försäkring. Den är rätt dyr så jag bör laga något då och då för att få valuta för pengarna. Jag gillar min tänder och är faktiskt rätt rädd om dem. Hellre bra gaddar än en fin bil om man säger så. Kommer ni ihåg den engelska skådespelaren Terry Thomas. Han hade ett trevligt mellanrum mellan sina framtänder och i kväll är jag lite lik honom. 
Igår såg jag två tranor som stod på ett fält. Så våren är på väg. Idag är det faktiskt också riktigt vårlikt här på Gotland. Tranor är fina fåglar. Det verkar som det går bra för tranorna. Jag tycker det verkar som det finns fler tranor nu än när jag var yngre. Och nästan varje år så slås nya tranrekord vid Hornborgasjön. Att tranorna började samlas där beror, vad jag förstår, på att det låg ett brännvinsbränneri där förr. Inte för att tranor är speciellt förtjusta i brännvin, utan för att man odlade potatis som användes för att göra mäsk. Men när man tog upp potatisen blev alltid en del potatisar kvar och de var dem som lockade tranorna att stanna. Själv tycker jag också att potatis är gott. Till exempel är potatisgratäng gott. Speciellt om den görs med riktig grädde och med lite vitlök. Och så görs den hos mig. Dillstuvad potatis till gravad lax är också gott. Men till skillnad från tranorna kan jag tycka att lite brännvin kan sitta fint till fisken. Då gärna Gammal Norrlands Akvavit eller OP Anderson. Numera är bränneriet vid Hornborgasjön nerlagt. Men för att tranorna skall stanna där på vägen till sina myrar i skogen lägger man ut säd och potatis till dem. Förresten heter tranan på latin ”grus grus”.
 I Japan är tranan helig men det är en annan trana som heter ”grus japonensis”. Vad jag har hört är den på väg att bli utrotad. Har ni förresten hört talas om Sadako Sasaki. Hon kom från Hiroshima och var född 1943. När hon var två år så exploderade atombomben över Hiroshima och även om Sadako utsattes för strålning så överlevde hon till en början. Men när hon var 11 år så insjuknade hon i leukumi till följd av den strålning hon utsatts för. Under sin sjukdomstid började hon vika tranor av papper och innan hon dog hade hon vikt över tusen stycken. Det är därför papperstranan har blivit en fredssymbol.

Peter

Inga kommentarer: