måndag 23 februari 2015

Hej vänner!

När jag inte vet vad jag skriva om läser jag tidningarna på nätet för att få inspiration. Alltid har det hänt något som man kan skriva om. Idag stod det till exempel att vår förra statsminister Fredrik Reinfeldt har kärat ned sig  i en före detta arbetskamrat. Förra veckan var det ju före detta finansministern Borg som berättade att han var nykär. Så fort de slutade med politiken blev de förälskade som bara den. Trevligt naturligtvis, men lite oväntat. Men det är ju snart mars och före detta ministrar är kanske som marskatter. Vår förra katt hette Vanessa. Hon var hopplös varje mars. Trots att hon fick p-piller gick hon runt och ropade ut sin längtan efter kärlek. Hon var helt skamlös och rullade runt och bjöd ut sig till vilken hankatt som helst. Som tur var gick det rätt fort över. Min nuvarande kamrat katten är ju kastrerad, vilket både han och jag tycker är utmärkt. Ibland är det någon kattjej som ropar lite utanför vårt fönster. Då brukar han hoppa upp på fönsterbrädan och kolla ut lite nyfiket. ”Jaha”, säger han. ”Där går en pilsk kattfröken och berättar om detta för kreti och pleti, vem bryr sig”, säger han. Han har överhuvudtaget en rätt avspänd inställning damer.   Man får det när man är kastrerad. Före detta ministrar verkar mer på hugget. Men så har de väl kulorna kvar också. 

En annan intressant grej som jag läste om idag vara att en katolsk präst som heter 
John Micheal O’neal hade drabbats av en hjärtinfarkt och varit kliniskt död i 48 minuter. Under den tiden säger han sig varit på besök i himlen och träffat gud. Han hade blivit väldigt förvånad över att gud visade sig vara en kvinna. Så nu tänker han sig predika om modern, sonen och den helige ande. Nu var det tydligen så att tack vare skickliga läkare och modern utrustning tillfördes hans hjärna blod under den tid pumpen lagt av. Så helt död kan man nog inte säga att farbrorn var. Men nästan. Själv hade jag nog blivit mer förvånad över att gud finns än över att hon är en kvinna. Men jag är ju inte katolsk präst, så för mig är det inte ett dugg förvånande. Jag har faktiskt ofta varit som mest salig tillsammans med kvinnor. Men det finns mycket vi inte vet om livet och döden. Men om gud finns så är hon antagligen kvinna. Eller så är hon en man som klär ut sig till kvinna, för att skoja med katolska präster. Det vore rätt åt dem. Fast jag tror nog mest på att gud är en kvinna, om hon finns. 

Dax för en dikt av den store poeten Tomas Tranströmer

Romanska bågar

Inne i den väldiga romanska kyrkan
trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande
piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
Herr Tanaka och Signora Sabatini,
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.



Peter

Inga kommentarer: