söndag 15 februari 2015

Hej igen vänner!

Jag har just varit ute och handlat. Det var som vanligt rätt tråkigt. Men nödvändigt. Jag har hört att de finns de som tycker det är roligt att shoppa. Som till och med åker till Ullared för att de tycker det är kul att handla saker. Det är för mig helt obegripligt. Jag handlar för det är nödvändigt. Men kul är det inte. Speciellt är det tråkigt att handla kläder och möbler. Helvetet måste vara ett IKEA-varuhus utan utgång. Där man bara går runt runt i tröstlös förtvivlan. Som det står i den gudomliga komedin av Dante: ”Ni som här inträden, låten hoppet fara”. Där står det så över ingången till helvetet. Men det kunde det stå över ingången till varje IKEA-varuhus också. Fast jag har hört folk som säger att de tycker om att besöka denna helvetets boning där Flint-Ingvar regerar över spånplattemöblerna och sexkantsnycklarna. Här på Gotland finns inget IKEA vilket jag tycker är väldigt skönt. Då är risken minimal att man tvingas iväg till ett sådant ställe för husfridens skull. 

Annars skiner solen och himlen är så blå och hög att man egentligen borde skämmas som sitter inne framför datorn. Man borde ut och röra på sig. Jag borde ha en hund som tog med mig på promenader. Men samtidigt är jag rädd för allt ansvar som detta för med sig. Dessutom skulle jag behöva ha hunddagis till hunden och det är jättedyrt. Så fort man inför max-taxa på hunddagis skall jag skaffa mig en hund. Förresten får man inte säga dagis längre. Jag gör det misstaget ibland och då tittar alla förskolelärare strängt på mig och säger att det heter förskola. Fast det låter ju konstigt med ”hundförskola”. För då får ju hundarna gå i förskola hela livet och inte gå vidare i sin utbildning. Fast kanske skulle man ha en utbildningsplan även för hundar. De får börja på hundförskola. Sedan går de vidare till hundgrundskola och hundgymnasium. För de speciellt studiemotiverade skulle det kunna finnas hunduniversitet. Jag har en kompis som har två hundar. En stor och en liten. Men ingen av dem verkar så väldigt studiemotiverade för närvarande. Men de kanske blir. Vem vet.



Peter

Inga kommentarer: