lördag 3 januari 2015

God morgon vänner!
Idag tänker jag på hjärtat. Alltså den utmärkta pump som sitter i bröstet och pumpar blod runt i kroppen. Den pumpar och pumpar till den en dag slutar pumpa och då dör man. Mitt har till exempel pumpat i mer än 60 år utan uppehåll. En helt fantastisk tillförlitlighet om man tänker efter. Jag borde sköta mitt hjärta bättre. Men jag röker åtminstone inte inte och det är ju bra, för det är farligt för hjärtat. Och när det inte är så här kallt och jävligt så cyklar jag ju en hel del och det är ju bra för hjärtat. Men annars har skötselanvisningarna varit rätt motsägande och svåra att följa. Ena året skall man inte äta ägg. Nästa år får man äta ägg men inte äta fett. Sedan får man äta fett men inte potatis och ris. Ett tag fick man dricka ett glas rödvin om dagen för hjärtat mådde bra av det. Men det får man inte längre, vilket är tråkigt. Nu bör man undvika all alkohol. För det är inte bra för hjärtat. Men det har jag inte skött i jul. Men jag har hört att 12 år gammal whisky är lite nyttigt för hjärtat. Men yngre whisky än så bör man undvika. 
Hjärtat är ju förknippat med kärlek. Varför vet jag inte riktigt. Men vad jag förstår trodde man en gång i tiden att kärleken satt där. Det är ju inte så konstigt för när man är kär pumpar ju hjärta på och man blir liksom darrig. Som när man druckit för mycket starkt kaffe ungefär. Vid de mer kroppsliga uttrycken för kärlek pumpar ju hjärtat också på. Så det är kanske inte så konstigt att man trodde att kärleken satt i hjärtat. Fast nu vet man att den sitter i hjärnan och styrs av massa hormoner som i sin tur påverkar hela kroppen så den blir oregerlig. Hjärtat pumpar och hjärnan blir liksom någon sorts deg. I det tillståndet kan ett glas rödvin få de mest oväntade konsekvenser.
Peter

Inga kommentarer: