söndag 7 december 2014

Hejsan rymdfarare!
Igår stod jag och strök en skjorta. Jag brukar stryka en skjorta på morgonen innan jag sätter på mig den och går till jobbet. Då kom jag plötsligt tänka på vad jag gjorde. Jag tänkte:
”Här står jag på planeten jorden och plattar till tyg. Varför det?” Och vad är det förresten för fel med skrynkligt tyg. Varför måste det plattas till. Är det för att slätt tyg är vackrare än skrynkligt. Och om det är så, varför det? När jag var barn fanns det stora manglar i källaren på flerfamiljshusen. Dit kunde tanterna gå och platta till sina lakan så de blev platta och fina. På den tiden var tillplattning av lakan en kvinnlig arbetsuppgift. Numera är det väl färre som plattar till lakan, men skjortor skall helst plattas till. Jag börjar faktiskt bli lite skrynklig själv förresten. Men det gör mig inget. Jag tycker nästan att jag ser bättre ut skrynklig än oskrynklig. Men bland kvinnor verka skrynklighet var något som bör åtgärdas. Nästan jämnt är det reklam på TV som visar på krämer och salvor som reducerar rynkor och återställer huden till helt orynkig. En del går så långt att de lyfter huden i ansiktet bara för att slippa rynka till sig. Det brukar inte bli så bra tycker jag. Ser ibland ut som tanten ifråga dragit en kondom över skallen, vilket ger lite spänt utseende även om det blir slätt och fint på det sättet. En annan som verkar använt strykjärn i facet är Italiens förra premiärminister Silvio Berlusconi. En riktig liten snuskgubbe vad jag förstår, som köpt sex av tonåriga prostituerade. Borde låsas in någonstans antagligen. Fast det var väl inga normalskrynkliga vuxna kvinnor som ville ha honom. De såg väl redan från början att han var rätt värdelös. I alla fall borde de sett det om de hade någon smak. Själv tycker jag rynkor är helt okey. Som vindruvor som när det plockas är jämna och oskrynkliga, men när de torkar med tiden blir söta skrynkliga russin. 
Peter

Inga kommentarer: