söndag 7 december 2014



God kväll medborgare!
I kväll tänker jag på att passa in. Jag tycker ofta att jag liksom är en pusselbit som kommit ner i fel pussellåda. Bara det här att klä sig rätt är ju ett äventyr. Som ni vet är jag inte så förtjust i kostymer. När jag har på mig sådana tycker jag att jag ser löjlig ut. Som en femtonåring som skall på avslutningsbal i skolan ungefär. Utklädd och lite nervöst fånig. Jag har hört att ”kläderna gör mannen”. Men det vet i fan om det stämmer på mig. Ibland tänker jag på att jag borde anpassa min garderob till min ålder och sluta att bara ha jeans och rutiga skjortor. Men jag gillar ju inte handla kläder, så när jag väl kommit in på Dressman så köper jag lik förbannat ett par jeans och en rutig skjorta. Jag bruka börja med att gå in i provbåset och dra ner brallorna för att kolla vilken storlek jag har. Sedan går jag ut och ber om att få ett par likadana i den storleken. Det brukar alltid vara extrapris på skjortor, så då tar jag en rutig. En annan sak som jag tycker är besvärligt med kostymer är slipsar. Jävla fånigt plagg egentligen. Dessutom är min hals för tjock för slipsar om jag köper en skjorta i rätt storlek. Skulle jag köpa en som passar i halsen skulle jag ju behöva köpa en i storleken XXXL. Och då har jag ju för korta armar. Om man hade smal hals och långa armar skulle ju plaggen sitta perfekt. Fast man skulle ju se ut som en chimpans förstås. Men en välklädd chimpans. Fast det är bland det värsta jag vet när man sätter kläder på våra släktingar. Ser ovärdigt och elakt ut på något sätt. 
Kommer ni ihåg hur Fantomen klädde sig. Han hade på sig någon sorts kroppsstrumpa med randiga kalsonger utanpå brallorna. Utom när han gick runt i staden som en vanlig människa. Då hade han på sig hatt och trenchcoat och hade sett jävligt misstänkt ut kom gående på det sättet idag. Jag läste Fantomen jämt tills han gifte sig med Diana och fick barn. Då spårade hela serien ut. Fantis skall slå bovar så de får det onda dödskallemärket på hakan. Inte tvätta nappflaskor och vara pappaledig. Innan detta hände var Diana en bifigur i handlingen som inte var så viktig. Men nu kom hon och ställde till det. Ungefär som Yoko Ono sabbade Beatles. Eller som Delila ställde till det för Simson. Även de tuffaste grabbarna blir svaga när de kärar ner sig i kvinnor tydligen. Själv har jag aldrig varit speciellt tuff så mig har det bara haft en begränsad effekt. Fast det är ju klart jag är ju mycket för feminism och jämställdhet numera så nog har även jag smittats ner av tjejbaciller. Precis det jag var rädd för när jag läste Fantomen som livligast.
Peter

Inga kommentarer: