söndag 7 december 2014

Hej igen i församlingen!

Ni som följer mig här på Facebook minns nog att jag skrev om tio guds bud för någon dag sedan. Om ni inte minns detta har ni jävligt dåligt minne eller haft annat att göra än att läsa mina inlägg. Jag vet att de finns de som tycker jag är för långrandig och omständig och därför hoppar över mina uppsatser. Men i denna tid behövs det sådant som kräver tålamod och fördjupning. Så jag skriver på till ni blockat mig allihop. Alltså skrev jag om de bud som Moses hämtade på Sinai berg för länge sedan. Vår Herre hade själv skrivit ner dem på stentavlor som ni minns. Idag hade han säkert skrivit ner dessa utmärkta livsregler är på Fejan med uppmaning att dela dem med kreti och pleti. Kreti och pleti kommer förresten från bibeln det med. Det var två folk som ingick i kung Davids livvakt. Åter till budorden. Jag tycker som sagt att de är utmärkta och nog i stort sätt bör följas. Men trots detta har jag bestämt mig för att skriva ner min egen version av dessa tio bud. Mera anpassade till hur jag levt och önskat hur dessa bud var formulerade.
Bud 1
Du skall inga gudar hava.
Bud 2
Du skall inte missbruka och om du gör det söka vård.
Bud 3
Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. Och hitta inte på en massa aktiviteter så dina ungar aldrig får leka och vila.
Bud 4
Visa aktning för din far och din mor. Och inte glömma hur glad din far blev över din fina gåva i form av en flaska singel malt whisky förra julen. 
Bud 5
Du skall inte dräpa. Utan du skall vara snäll och tänka på dem som har det svårare än du i världen.Ej heller skall du vara fördomsfull, inskränkt och allmänt elak.
Bud 6
Du skall inte begå äktenskap.
Bud 7
Du skall inte stjäla. Speciellt skall du ge fan i Peters cykel.
Bud 8
Du skall inte vittna falskt mot din nästa. Och hitta på massa dumheter om fattiga och utsatta människor som har det jävligt nog som de har det.
Bud 9
Du skall vara rädd om allt levande och naturen. 
Bud 10
Du skall känna begär till din hustru. Även så till din nästa hustru om du gifter om dig. Vilket som sagt är onödigt (se bud 6).
Så nu är jag klar, så nu kan ni jämföra med originalet.

Peter

Inga kommentarer: