söndag 7 december 2014

God kväll vänner!

Det blåser ute så grannens äpplen och valnötter ramlar ner dagarna och nätterna igenom. Ibland på plåttaket på hans bod. Då låter det plonk. Ibland ner på gatan. Då låter de tjofs. Det kommer mig att tänka på ordet kuling. Undra varför det heter kuling. Jag som gillar när det blåser och stormar tycker ju att det är rätt kul med kuling. Styv kuling är det mellan 13,9–17,1 meter per sekund. Vad en styv fuling är får ni själva räkna ut. Annars är jag inte inspirerad för tillfället. Jag har liksom svårt att hitta på något att skriva om. Tror jag har överbelastat hjärnan med för mycket arbete. I somras kunde tankarna liksom flyta som en vårbäck och hoppa från tuva till tuva. Nu flyter de inte alls så snabbt, utan mer som sirap blandad med asfalt. Men nu är helg och då kanske inspirationen infinner sig. Jag och katten är ensamma och får tillfälle att prata med varandra i lugn och ro. Vi är ju jämngamla han och jag. Jag är 60 människoår och han är 60 kattår. Fast nästa år är jag 61 människoår och han 64 kattår. Det är bara nu vi är jämngamla. Men han är faktiskt betydligt vigare än mig. Han hoppar lätt fem gånger sin egen höjd utan ansats. Om jag kunde det skulle jag hoppa nästan nio meter högt. Men vi är annars rätt pigga för vår ålder. Och jag är mycket bättre på att cykla än vad han är, även om han är bättre på att hoppa. 
Trevlig helg
Peter

Inga kommentarer: