söndag 7 december 2014



God kväll kamrater!

Idag tänker jag på tal. Det finns ju ett oändligt antal tal men de flesta är rätt tråkiga. till exempel är talet 45876 ett ovanligt tråkigt tal. Likaså 16,31. Men vissa tal är mer intressanta som 79 då Vesuvius fick ett utbrott som förstörde Pompeji. Eller odjurets tal i Bibeln som är 666. I år är för mig 60 ett laddat tal då jag just fyllt så många år. Det går ju också 60 minuter på en timme. Så 60 är ju ett rätt bra tal egentligen. Men jag har faktiskt tyckt det har varit rätt jobbigt att fylla 60 och känt mig gammal. I boken ”Liftarens guide till galaxen” står det att 42 är svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting. Det kan nog stämma, för det är ta mig fan inte 60 som ger svar på någonting. Tvärtom det är bara ett retsamt jävla tal som påminner en om ens dödlighet. Och den vill man ju helst inte bli påmind om. Ett annat intressant tal är pi alltså 3,141592653589793 osv. Med hjälp av detta tal kan man ju lätt räkna ut cirkelns omkrets och yta om man vill. Numera är det ytterst sällan jag vill det. Men när man går vilse börjar man efter en stund gå i cirklar. Speciellt om det är molnigt, så man inte ser solen. Ibland tycker jag att det är det jag gjort sista tiden. Som Nalle Puh säger: ”När du vandrar runt en dunge lärkträd för att spåra någonting, se då till att det inte är dina egna fotspår du följer efter.” Och det är ju ett klokt råd. En klok man som jag glömt namnet på sa en gång: ”nollorna står alltid till höger om de vill bli något”. Och det är ju lite otäckt att tänka på nu för tiden. En bra sak med tal är att man kan räkna med dem. Som ni vet finns det positiva tal och negativa tal. De senare är sura och jävliga och bör undvikas. Likaså bör man undvika bråktal som är aggressiva och besvärliga. Men det finns naturliga och irrationella tal. De påminner rätt mycket om kärleken som också är naturlig och irrationell. 
Peter

Inga kommentarer: