söndag 7 december 2014

God kväll naturvänner!

Jag längtar efter att det skall bli vår. Jag har ingen båt längre. Det har jag inte haft sedan jag flyttade till Gotland. Men om jag hade en båt skulle jag vilja segla norrut i månadsskiftet april maj. Ni vet vid den där tiden då kvällarna är mörkblå och alfågeln spelar au au eller något sånt natten igenom. Om jag var modig och hade en segelbåt skulle jag göra det. Men jag är rätt feg och har alltså ingen båt. Men en gång hade jag en träsnipa med en liten motor i en låda mitt i båten. Den båten ligger sommartid som utställningsbåt på Fjäderholmarna i inloppet till Stockholm. Det är föreningen Allmogebåtar som ställer ut min före detta båt. Jag skänkte denna båt till denna fina förening en dag i augusti för rätt många år sedan. Det var dumt gjort, för jag saknar min båt. Med den båten åkte jag från Ledskär utanför Gävle till Stockholm en vår för rätt många år sedan. Då båten bara hade en liten motor på 1,5 hästkrafter tog det rätt lång tid. Jag kunde bara åka på helgerna så jag fick stanna och ta bussen hem varje söndag. När jag startade hade isen precis gått upp och på kvällarna var himlarna brandgula och sedan just så mörkblå som jag beskriver ovan. Men när jag kom fram till Stockholm var det försommar och häggen hade precis slagit ut. Båtens motor var förresten en Forsmotor från Grästorp, om ni undrar. Men nu har jag ingen riktig båt längre. Bara en gummibåt. Men den har jag inga känslor för. Men jag saknar min lilla tuff-tuff båt. Den hette förresten Simpan. 
Peter

Inga kommentarer: