söndag 7 december 2014

God kväll församling!

Som ni vet är jag rätt bibelsprängd fast jag inte tror på gud. Men jag är bra på bibeln trots det. Det står mycket spännande i den boken. Inte minst kamrat Jesus var en riktig tuffing. Han lade liksom inte fingrarna emellan när han var förbannad. Och det var han vad jag förstår ofta. Så fort han såg en månglare körde han iväg honom. Så som man får lust att göra när någon försöker pracka på en ett mobilabonnemang. Men allra surast var han på snåla och egoistiska människor. På ett ställe säger han:
”’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.Då kommer de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”
Något och tänka på. Man skall vara snäll och dela med sig annars kommer det gå rent åt helvete. Så det så. Bara så ni vet. För övrigt kunde Jesus förvandla vatten till vin. Själv får man ju köpa på bolaget och det är ju inte alls samma sak. Men det är kanske tur att man inte kan förvandla vatten till vin hur lätt som helst. Då skulle man bergis gör det alldeles för ofta. I sommar har man ju förvandlat en del pengar till vin. Mest rosé. På kvällarna har jag suttit på trappan och sett på hur solen gått ner och druckit rosé. Men nu är det slut på det. Nu är det vatten med en citronskiva i som gäller fram till glöggen. Fast jag gillar egentligen inte glögg så mycket. Rätt sött och sliskigt. Jesus hade säkert aldrig förvandlat vatten till glögg, för han hade säkert god smak. 
Peter

Inga kommentarer: