söndag 7 december 2014

God kväll vänner!

Idag var det poliskontroll utanför mitt jobb. Nästan alla fick stanna och blåsa. Men när jag kom hade de stannat så många bilar att de inte hade plats för mig. Så jag fick åka förbi utan att blåsa. Det var lite tråkigt. Det hade varit kul att stanna och visa att jag var både nykter och utrustad med körkort. Då hade polisen säkert sagt: ”du var mig duktig gubbe som både är nykter och har körkort.” Då hade man minsann sträckt på sig. Glad som man är över allt beröm och all uppskattning nu för tiden. Men mina snälla arbetskamrater gav mig två flaskor vin i present för jag fyllt 60 år i sommar. Så det blev en bra dag i alla fall. Trots att polisen vinkade förbi mig. 
Men nu börjar det stora mörkret komma. Och snart står Mårran utanför porten på morgonen och sprider sin kyla ända in till benen på mig. Dessutom kommer man få skrapa rutorna på bilen. Fast innan dess får man ju förstås se på alla fina höstlöv. Hoppas det blir lika fina höstträd som förra året. Några veckor av gult och rött innan föreställningen är slut för det här året. Det är ju egentligen fint med färger. Fast jag är rätt feg och skulle aldrig sätta på mig en brandgul kostym eller röd- och vitrandiga brallor. Även om benen då skulle se ut som polkagrisar på ett skojigt sätt. Men nej, jag är rätt försiktig med färgglada kläder. Men träden struntar i sådant på hösten och blir hur snygga som helst. Själv blir jag mest grå och småful när det blir höst. Men till våren blommar jag upp igen.
Peter

Inga kommentarer: