onsdag 8 november 2023

Hej vänner!

Klockan är 03:07 och jag kan inte sova. Jag somnade för tidigt igår kväll och har kommit i otakt med sovandet. Jag somnade redan vid 20-tiden, när jag löste korsord. Sedan vaknade jag för en timme sedan, så jag har faktiskt sovit rätt många timmar. Men jag har också varit uppe och pissat några gånger. Många av oss 1954-års män har väl en tendens att fira nätterna på det rätt jobbiga sättet.

Det har kommit en ny singel med en tidigare inte utgiven låt med the Beatles som heter "Now and Then”. Men hjälp av massa teknik har man tydligen lyckas få fram denna låt ur gamla inspelningar. Jag lyssnade på den och tyckte det var den var helt okej. Det lät som det gjorde då, en gång för länge sedan. När jag satt på golvet hos en kompis som hette Pär och hörde på några som sjöng ”She loves you, yeah, yeah, yeah! Det måste varit 1964 eller 1965. Då var jag alltså 10 eller 11 bast och visste väl inte att de som sjöng, skulle spela ”sound tracket” i den film, som var min barndom och ungdom. Nu har alltså en ny låt kommit som låter som beatleslåtar brukade låta. Det känns lite konstigt och vemodigt. Om en stund börjar sluttexterna rulla och påminna en, om vilka som var med i filmen. Men med lite tur är det en bit kvar till ”The End”.

Jag är faktiskt ofta rätt ledsen över hur det ser ut i världen. Men jag skall för en gångs skull försöka låta bli att skriva om eländet. Vilket inte är så lätt då huvudet är fullt av det. Det är en tid då man tappar tron på allt från mänskligheten till gud. Den senare var ju ett tag sedan jag tappade tron på. Strax efter Beatles sjöng ”She loves you” gissar jag. Men om det bara blir fred i världen, lovar jag att återuppta kontakten med vår herre. Men det får han allt fixa först. Men gör han det, skall jag falla på knä och tacka honom med lovsång och bön. Samt ge rejält med kollekt, till den yttre missionen.

I min affär har man börjat sälja julmust och lagt fram pepparkakor. Vilket känns lite tidigt. Jul är ju ett gammalt ord som man inte riktigt vet vad det ursprungligen betyder. Men det fanns visst redan innan vi blev kristna. Redan på vikingatiden firade man visst någon sorts högtid som hette jul. Men då hette det att man ”drack jul”. Så det var väl en rätt blöt tillställning gissar jag.

Igår var jag och jobbade någon timme. Då var det någon som berättade att det fanns ungdomar som vill bli ”influensers”. Jag har hört ordet förut vid flera tillfällen, men aldrig riktigt begripit vad det är för något. Men nu fick jag lära mig att det tydligen är några som har som jobb att berätta vad de har för sig på dagarna och vad de använder för kläder och smink. Låter konstigt att det kan vara lönsamt att berätta för andra om sådant. Men kanske något att satsa på, för det kan tydligen vara just lönsamt. Men jag har ju inte så mycket spännande att berätta om, som ni vet. Knallar mest runt i Visby i samma kläder som förut. Ty det är ytterst sällan jag köper nya. Något smink använder jag inte. Så det kan jag inte heller berätta något om. Men man kanske skulle bli transa och influenser på gamla dar och köpa något tjusigt från Gudrun Sjödén och ett illrött läppstift. Fast snubbla runt i Visby på högklackat verkar ju livsfarligt. Det får väl bli något fotriktigt. Sedan behövs nog en hatt på skallen och ett halsband med stora pärlor. Så är det väl bara att berätta om hur trevligt man har på dagarna och influera, som bara den. Men tyvärr skulle jag nog bli en ovanligt ful käring, hur mycket jag än försöker sminka över eländet. Barn kommer bli skräckslagna och skrikande rusa bort, när de ser mig. Kommer behöva traumabehandling i flera månader efteråt. Hundar kommer bli nervösa och bita mig. Polisen kommer ta in mig på förhör, då jag fått ett flertal medmänniskor att drabbas av fulslag. Jag tror helt enkelt att jag inte skulle passa som kvinna. Hur mycket jag än skulle anstränga mig. Så jag får väl fortsätta knalla runt i mina svarta jeans och min luvtröja och se tråkig ut. Kanske inte någon större skönhetsupplevelse det heller. Men bättre än mig, med damhatt på skallen och i storblommig klänning.

Tjejer kan däremot vara väldigt snygga. I bibelns höga visa säger ju en kille som verkar tappat det helt när han ser på sin snygga tjej och säger bland annat följande:

”Dina höfters rundning
är såsom ett bröstspännes kupor,
gjorda av en konstnärs händer.
Ditt sköte är en rundad skål,
må vinet aldrig fattas däri.
Din midja är en vetehög,
omhägnad av liljor.
Din barm är lik ett killingpar,
tvillingar av en gasell.”

Så skrev alltså någon för säkert mer än 2500 år sedan om en tjej. Vilket jag tycker är rätt spännande. Hon måste varit jättesnygg eller så var han bara helt förblindad av sin kärlek. Verkar ha drabbats av en passion av tredje graden. Den där tiden när hjärnan mjuknar upp till någon sorts rosa gröt och tappar varje förmåga till klokskap och rationellt tänkande. Då man tycker den man kärat ner sig i är ”helt perfekt”. Några månader senare kanske man börjar ompröva det där med ”helt”. Efter något år kommer man på att ”perfekt” nog var att överdriva en aning. Som tur är händer ju samma sak hos, den som man har som sängkamrat. För annars skulle hon ju bo med en knäppgök med rosa gröt istället för hjärna i flera år. Vilket hon nog inte skulle stå ut med i längden. Fast det är klart att man kan säga att din barm är likt ett killingpar ibland. Gör väl ingen skada. Även om man nog skulle få en lite förvånad blick.

Peter

 






 

Inga kommentarer: