lördag 7 oktober 2023

Hej vänner!

I Mellanöstern fortsätter vansinnet som vanligt. Ett fullständigt obegripligt dödande av människor till absolut ingen nytta. Vi kan väl redan nu utgå från hur det kommer sluta. Som vanligt kommer en massa helt oskyldiga människor människor skadas och mördas, fast de inget ont gjort. Hatet och fiendebilderna, kommer göra att de sämsta och mest otäcka människorna kommer få den makt de eftersträvar. Något som de säkert aldrig skulle få i en fredlig värld. Så därför är de tvungna att regelbundet starta krig, vars effekter andra får betala. Här i Sverige kommer ett antal tyckare uttala förståelse för den part i konflikten, de är lojala med. Istället för att säga att de önskar att man i denna del av världen, borde förbjudas att inneha några som helst vapen. Från stridsflygplan till matknivar. För de är inte riktigt kloka. Jag vet att jag sitter här svensk och naiv och inte kan kanske förstå den rädsla och bitterhet som styr detta vansinne. Men jag är rätt väl insatt i den historiska bakgrunden till galenskapen. Jag känner till både massakrerna under Al Nakba och Förintelsen. Vilket tydligen israeliska barn och palestinska barn inte får läsa om i skolan. Då det skulle kunna leda till att bilden av fienden som entydigt ond och obegriplig, skulle rämna. På sikt kanske man skulle kunna förstå varandra. Vilket de som bestämmer, till varje pris vill undvika. Men de idioter som vill dra eländet hit, kan fara åt helvete. Inte minst de antisemitiska dumhuvuden som jävlas med mina svenska judiska landsmän och nu antagligen vill föra lite krig också här. Själv är jag trött på alltihop. Som ni som följer denna blogg vet, är jag till följd av en del komplikationer efter en operation, numera helnykterist. Vilket är lite trist en så här jävlig dag. Då jag annars skulle supa mig rejält full, i protest mot världens ondska.

Jag läste förresten att ledaren för pingströrelsen fått avgå då han tydligen uppfört sig illa mot någon dam sexuellt. Vad karln hittat på vet jag inte. Men rejält dumt måste det vara, efter som han fick sparken. Jag vet inte varför jag inte är förvånad. Kanske för att något liknande hände här i Visby för något år sedan. Men kanske också för att det brukar hända sådant då och då. Inte minst amerikanska TV-predikanter brukar ju hittas i någon grannstat eller i Las Vegas på ett motellrum, omgiven av scandal beuties. En annan grupp som också brukar ställa till det för sig är engelska parlamentariker. Där brukar det vara lite mer kinky knasigheter som de avslöjas med, rent bokstavligt med brallorna nere. Jag vet inte om de inte oftast är rätt konservativa gubbar som gått på Eton och sådana ställen, som fått lite ovanliga sexuella intressen. Vad gäller de pedofila katolska prästerskapet, är det ju riktigt otäckt. Så jämfört med det är ju en elak och överkåt pingstpastor, inte det värsta. Även om det är illa nog om han är elak. Men om man hittar en naken konservativ ”member af parlament” i korsett tillsammans med en dam med ridpiska, så är det kanske inte hela världen. Speciellt inte om det är en dum jävel.

Jag läser så mycket dumt om det förbannade skjutandet och sprängandet, så jag blir mörkrädd. För antingen handlar det bara om hårda straff och militärer eller om satsningar på skolor, ungdomsgårdar och idrottsaktiviteter. Som det skulle påverka det, i det stora hela, lilla antal som nu tillåts ställa till för alla oss andra. Hur många de är har jag hört skilda siffror på. Allt från 5000 till 30000 personer. Det finns naturligtvis många goda skäl att satsa på skolor och aktiviteter för ungdomar. Men att det i någon högre grad skulle påverka de få rejält empatistörda individer som skjuter och spränger är en illusion. Jag läste att över 95 % av de som ”vårdas” på SIS-hem på grund av sin brottslighet fortsätter sin bana så fort de kommit ut. Så det måste vara världens mest misslyckade behandlingsform. Tänk om någon lyssnat på polischefen Karin Götblad och hennes varningar för utvecklingen för 10 år sedan. Nu säger en del politiker att ”de inte såg detta komma” andra att de minsann såg det. Tydligen utan göra mycket åt det. Men det måste ju i så fall berott på att de inte läste Karin Götblads utredning. Kan man nu inte bara lägga all prestige åt sidan och samarbeta och stödja varandra i kampen, mot denna ondska. Som snart trängt in sina tentakler i alla statliga och kommunala verksamheter, som i Italien. In i polisväsendet och socialtjänsten, till exempel. Men våra folkvalda verkar mest intresserade av att peka finger åt varandra och skylla utvecklingen på sina politiska motståndare. Jag blir så trött och känner mig gammal.

För övrigt anser jag att Rysslands nuvarande president och USA:s föregående är obehagligare än blodiglar, charmiga som flatlöss samt slemmiga som mördarsniglar. Men det vet ni ju redan att jag tycker. Så jag tänker inte skriva mer om detta den här gången.

Vi lever alltså i en hemsk tid och jag blir rätt deppad ibland över allt elände och hur det har blivit. Men jag har levt i både bättre och sämre tider. Så även om den här känns som den värsta hittills, så får man hoppas det till slut blir bättre för som det står i bibeln:

”Allt har sin tid,
det finns en tid för allt som sker under himlen:
en tid för födelse, en tid för död,
en tid att plantera, en tid att rycka upp,
en tid att dräpa, en tid att läka,
en tid att riva ner, en tid att bygga upp,
en tid att gråta, en tid att le
en tid att sörja, en tid att dansa,
en tid att kasta stenar, en tid att samla stenar,
en tid att ta i famn, en tid att avstå från famntag,
en tid att skaffa, en tid att mista,
en tid att spara, en tid att kasta,
en tid att riva sönder, en tid att sy ihop,
en tid att tiga, en tid att tala,
en tid att älska, en tid att hata,
en tid för krig, en tid för fred.”

Själv har jag varit med om de flesta av dessa tider. Både sorgliga tider av gråt, sorg och avstå från famntag. Men också tid av läkning, födelse, plantering, dans, famntag och att älska.  Men tid av fred har jag aldrig upplevt. För någonstans har det alltid krigats, mördats och förstörts. Så den tiden ser jag fram emot, utan något större hopp att få uppleva den.

Tänk på Ukraina varje dag. Glöm inte det!

Ge stålar till Rädda Barnen: https://www.raddabarnen.se/stod-oss/swish/

Peter



 

Inga kommentarer: