tisdag 21 mars 2023

Hej vänner!

Klockan är 5:55 och jag har varit vaken några timmar. Jag har fått svårt att sova. Men det gör inte så mycket. För jag har ju inget jobb jag behöver gå till och det gör inget att jag är lite trött ibland.

Det finns så mycket jag inte längre begriper. Som det artificiella intelligensgrejen, som tydligen kan skriva uppsatser och svara på tentamensfrågor, så bra att det ser ut som det är en människa som gjort det. Så bra att det tydligen skulle kunna gå att fuska med hjälp av den. Det låter otäckt och rätt onödigt. Men jag lovar att det är jag som skriver detta och ingen jävla maskin.

Antagligen kan man be ovanstående apparat att skriva ett kärleksbrev till någon man älskar. Så då kanske tjejen blir förälskad i den artificiella kille, som skrivit så romantiskt och vackert. Fast man själv bara hade föreslagit en fika på McDonalds. Sedan sitter man där och tuggar på en hamburgare och snackar om sin kolonilott. Damen ifråga förväntar sig rosor och komplimanger, men får bara höra om nyttan med bränd hästgödsel. Vilken besvikelse!

Så denna nya sköna värld förstår jag mig inte på och tycker inget vidare om. Jag är ju inte direkt lastgammal. Men jag känner mig ofta rätt främmande i verkligheten. Ibland drömmer jag att jag kastats ut i ett främmande stad och går runt som en turist och försöker förstå vart jag kommit. Dessutom till ett rätt otrivsamt ställe, där husen är iskallt fyrkantiga och man riskerar bli rånad runt varje gathörn. Där de flesta antingen är drogade eller äter antidepressiv medicin för att stå ut. Där allt är mätbart och myterna dör. Jag går där och längtar hem.

I denna onda och sorgliga värld är det ibland skönt när mindre viktiga saker tas upp till diskussion som det handlade om något väldigt viktigt, fast det knappast är det. Nu har jag läst att det är en del blir väldigt upprörda över ett förslag om att man skulle ersätta ”de” och ”dem” med ”dom”. Så folk slipper göra fel. Själv har jag svårt att skriva ”dom”. För mig känns det fel på något sätt. Men om andra vill göra det, så gör det mig inte ett dugg. Det känns för mig inte särskilt viktigt, jämfört med annat här i världen. Då är det betydligt värre med krig och kriminalitet.

Igår såg jag att strandskatorna kommit. För det stod två stycken i Almedalen när jag gick förbi. Det är ett säkert vårtecken här i Visby. När jag var ung hade jag en lista från Fältbiologerna, där jag kunde skriva in vårtecken. När man hörde den första lärkan, såg den första blåsippan osv. Det var bra, för då missade man inte våren. När jag jobbade kunde jag plötsligt komma på, att jag knappast märkt allt som hänt i naturen på flera veckor. Det var lite tråkigt.

Fan vad dyrt allt har blivit förresten. Jag har tidigare inte brytt mig så mycket om vad käket kostat. Utan tagit det jag ville ha, utan att kolla så mycket på prislappen. Men nu måste jag skärpa mig och tänka mig lite för. Inte så att jag behöver avstå från saker jag gillar. För det är oftast inte så jättedyrt. Jag äter ju sällan sådant som oxfilé och sjötunga. I min affär har det enda som varit billigt sista tiden, varit morötter. Så dessa får man väl äta mycket av. Man kan till exempel göra goda biffar av dem. Eller rosta dem i ugnen. Eller göra soppa på dem. Eller baka kakor, med morot i smeten. Eller riva dem och hälla över lite vinägrett, med fransk senap. Antagligen skulle man kunna pressa dem och göra vin på saften. Men just nu bör jag, som ni vet, inte dricka sådana drycker. Så tyvärr går morotsvin bort. Annars hade jag minsann prövat. Lagt i fina flaskor och satt på etiketter, på vilka det stått Château Carrot. Det skulle också varit en bild på en full kanin på etiketten.

Och det förbannade kriget bara fortsätter och fortsätter. Vilket gör det helt jävla omöjligt att i grunden vara glad. För i bakhuvudet finns alltid tankarna på detta meningslösa krig och det lidande det orsakar. Som ni vet hatar jag Rysslands nuvarande president och USA:s förra dito. Hat är ett starkt ord och en känsla, som jag brukar undvika. Men jag har faktiskt inget bättre ord för att beskriva mina känslor för dessa vedervärdiga äckel. Kan de inte bara få tarmvred och dö.

Peter

 


 


 

Inga kommentarer: