torsdag 2 december 2021

Hej vänner!

Ute snöar det som bara den. Så Visby blir vitt och vackert. Men det brukar alltid sluta med att allt blir slask och blask efter några dagar. Gotlandsvintern är opålitlig på det sättet. Ibland skulle jag vilja bo någonstans, där snön ligger kvar och det finns skidspår.

Jag läste en artikel i tidningen att kulturpersonligheten Ann Heberlein att hon var ledsen över att hon åldras och att det syns i hennes ansikte. En annan snygg tjej som heter Nina Björk hängde på och var lite ledsen hon med. I artikeln fanns citat av Simone de Beauvoir där hon tyckte det var trist att inte längre ha ett utseende som väckte åtrå hos män. Men jag får väl erkänna att jag tycker både Ann och Nina är snygga, fast de kanske lyckas hitta lite rynkor, när de ser sig i spegeln. Bara de inte får för sig att göra ansiktslyftningar. För då ser man till slut ut som en boxer som sticker ut huvudet, ur en bil på motorvägen och det är verkligen inte snyggt. Eller som man dragit en kondom över skallen. Vilket inte heller förbättrat utseendet.

Själv har jag väl aldrig varit så jättesnygg. Så det är väl ingen dramatisk försämring vad gäller detta. Även om jag lagt märke till att ansiktet och kroppen inte ser riktigt ut som för 30 år sedan. Fast kanske vi män inte bryr oss lika mycket om denna förändring, som damer gör. I varje fall inte vi som inte haft någon större nytta av vårt utseende tidigare i livet. Vi som varit tvungna att försöka vara charmiga och roliga, för att det skulle bli något alls. Funkade så där, när man var ung och trånande. Fast å andra sidan, hade en aldrig så smårynkig Ann eller Nina, då varit ett fynd en fredag kväll och väckt massor av åtrå. Tro mig!

Vi har äntligen fått en kvinnlig statsminister. Inte en dag för tidigt. Det är bra. Men tyvärr utsåg hon en regering, där ett antal män fick ministerposter. Det var onödigt. För jag tycker det skulle vara bättre med en regering med bara tjejer. Dessutom fanns det manliga ministrar i den nya regeringen, som jag inte har något större förtroende för. Alla utom möjligtvis försvarsminister Peter Hultqvist, kunde ersättas av tjejer. För jag har hört att han skall vara en bra kille.

Idag skall jag inte jobba. För det visade sig att jag genom att jobba inom två verksamheter i Region Gotland, sabbat datasystemet. Bara för mig personligen, som tur är. Så nu försöker några datakunniga fixa detta. Får se om de lyckas. Annars får jag väl välja en verksamhet och avstå från en. Datorerna börjar bli som datorn i Hal i filmen 2001. Som är en elak fan som vill bestämma över människorna. Men nu är det tydligen en dator som vill bestämma var jag skall jobba på timme. Vi får väl se vad den bestämmer. 

Peter



Inga kommentarer: