fredag 13 november 2020

 Dikt i denna tid

 

Det börjar bli dags att

sätta på sig

gammelmansrocken.


Hänger där i boden

och luktar malmedel och

piss.


Tungt ylle, fukt

och ensamhet.

Ett jävla plagg.


”Karlar tänker bara

på en sak”, sa hon.

Men jag tänker på många

saker.

  

På tidens evighet

och havets vågor.

På allt som kommer

och allt som går.


På minnen och på

det jag inte ännu

gjort, tänker jag.


På myter, sagor

och det som fått

mig gråta, tänker jag.


Sen tänker jag på en sak.

Det är sant.

Ofta tänker jag på det.

Men inte bara.

Men ofta.

 

Skall man sörja något,

bör man göra det ordentligt.

Inte slarva.

inte lura sig själv.



Så nu är det

alltså dags att

ta fram gammelmansrocken.


Hänger där i boden

och luktar

malmedel och piss.


Ett jävla plagg.



Inga kommentarer: