lördag 31 oktober 2020

Hej vänner!

Jag läste just att en grekisk-ortodox präst blivit skjuten i Frankrike. Antagligen ett terrordåd, gissar jag. Det är ju det tredje terrordådet i Frankrike på bara några veckor. Det är för sorgligt.

Författaren och debattören Jan Myrdal har dött. Han var ju en sån där konstig människa för vilket människoliv, hade lite värde. Han satt där och försökte förstå världen via iskalla marxistiska analyser och kom fram till att massmord behövs. Han stödde massmördaren Pol-Pot i Kambodja, massmördaren Mao Tse-tung i Kina och tyckte författaren Salman Rushdie förtjänade sitt, av de iranska mullorna, utdömda dödsstraff. Hur fan han kom fram till sådana knasigheter begriper jag inte. Karln tillhörde alltså den typ av malliga, överlägsna människor, som tror att de är någon sorts intellektuella giganter. Fast de bara i själva verket är oempatiska, humorlösa och rätt otäcka knäppgökar. Såna där som saknar ödmjukhet och aldrig tycker sig ha fel. De kan till och med bli presidenter om det vill sig illa.

När jag var ung fanns det en knas-konservativ katolsk gubbe som hette Sven Stolpe. Han var samma sort som Jan Myrdal, fast på andra ytterkanten. Samma brist på självdistans och ödmjukhet. Samma självupptagna elakhet och samma dumhet. Jag läste en bok av författaren Alex Schulman som är dotterson till Sven Stolpe. Den handlar om hur Sven Stolpes fruga hade en kärleksaffär med författaren Olof Lagercrantz någon gång på 30-talet. Något som han aldrig kom över och ältade livet igenom. Han blev tydligen knäppare än han varit innan, av denna historia. Vilket inte vill säga lite. Hoppas hans fruga bedrog honom stup i kvarten, för det förtjänade han. Men det gjorde hon antagligen inte. Men det borde hon gjort.

Apropå otäcka katolska gubbar, så har några sådana i Polen, infört någon sorts omänskliga abortlagar. Det kommer om detta genomförs, bli i stort sätt omöjligt att på ett lagligt sätt göra abort i Polen. Vilket naturligtvis inte minskar antalet aborter. Men däremot under vilka förhållanden dessa i värsta fall genomförs. Men nu har ju polska kvinnor ofta möjlighet att åka till ett grannland och göra abort där. Men säkert kommer några stackars unga kvinnor, göra illegala aborter och bli en av de hundratusentals unga kvinnor som dör eller får skador för livet av sådana ingrepp. Det är ju fullkomligt idiotiskt och onödigt. Om gud finns, kommer han väl en gång straffa svartrockarna och falska profeterna för detta. Men det gör han nog inte.

Jan Myrdal skrev ju förresten en bok om sin barndom. Som han beskriver det växte han upp i ett kärlekslöst intellektualiserande kylskåp. Så det är kanske inte så konstigt att han blev som han blev. Han hade ju, som han beskriver det, både arv och miljö emot sig. Man blir liksom ledsen när man tänker på lilla Jan Myrdal som sitter i sin ensamhet i källaren och bygger med meccano. Medan föräldrarna på övervåningen diskuterar socialdemokratins framtid och krisen i befolkningsfrågan. Klart man blir lite knäpp av sådant.

Astrid Lindgren sa ju: ”“Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.” Så det var väl på grund av brist på det första, som Jan Myrdal tappade det andra. En tråkig historia.

Själv hade jag ju en rätt knepig pappa och min mamma var ju sjuk under stora delar av min barndom. Hon dog när jag var 12 år. Så min barndom var ibland rätt besvärlig och sorglig. Något som jag fått bära med mig genom livet och ibland ställt till det. Kanske är jag ibland lite väl känslig och har lite väl lätt till att deppa ihop. Men utan kärlek har jag aldrig varit. Oftast har jag väl också, tack vare detta, ett visst folkvett. Även om jag i övrigt, gjort en hel del dumt och fel.

Min tro har jag sedan länge tappat. Hoppet börjar också falna. Men kärleken finns trots allt kvar och den är ju ändå störst.


Peter


 





 

Inga kommentarer: