fredag 28 augusti 2020

Hej vänner!

Som jag skrivit om i mina senaste inlägg så händer det mycket otäckt och tråkigt i landet. Men det gör det här i Visby också. Jag har ju bott i denna fina stad sedan 2006 vilket alltså börjar bli rätt länge. Det har blivit mitt hem på jorden och jag blir alltid lite glad när jag går runt i denna stad och ser på alla gamla vackra hus och gränder. Denna stad är en pärla av skönhet innanför murarna med sina medeltida byggnader och vemodiga ruiner. Men nu händer det ledsamma saker även här.

För här bor ännu en blandning av folk. En del hyr sina lägenheter som jag gör. Andra äger sina sina säkert snordyra hus. Men de bor ännu innanför murarna och när turisterna åker hem finns det ändå tillräckligt med folk för att det skall finnas krogar som är öppna året runt och en ICA-affär. Men om det fortsätter så här, kommer detta snart vara ett minne blott. För redan nu står många hus tomma på folk från september till midsommar, för de är sommarstugor för rika människor. Dessutom förvandlas tidigare hyreshus till lägenhetshotell av riskkapitalister, utan någon som helst respekt för kulturarvet och vars enda intresse är kortsiktiga vinster. Så om några år kommer väl Visby förvandlas till någon sorts Skara sommarland, som är helt tomt på folk utom under några sommarmånader. Den levande staden dör och ersättas av något tomt och dött. Det har redan börjat hända. Det fanns tydligen ett förslag att bygga någon sorts linbana som skulle forsla runt folk ungefär som på Kolmårdens djurpark. Nu stoppades detta förslag. Men bara att komma på att göra så i en medeltida stad, säger vilken typ av människor man har och göra med.

I Italien har invånarna i en del av deras vackra städer börjar protestera mot att rika människor kommer och tar över alla bostäder och hyr ut dessa för stora pengar. Likaså för att massturismen förstör och sliter ner staden. Det senare är ju inte något större problem i Visby än så länge. Det är roligt att så många vill komma och se på denna vackra stad, även om en del yngre besökare för ett jävla liv ibland på nätterna. Unga och dumma som de är. Men det är en kort period och oftast inte värre än att man står ut. Men att folk vars enda intresse är att göra kortsiktiga vinster utan respekt  och ansvar, för vare sig husen eller historien, skall få köpa upp staden är sorgligt. Så man borde väl protestera på något sätt. Men fan vet hur.

Det är konstigt att de politiker som styr staden och de tjänstemän som har att skydda dess unika historiska värde låter detta ske. Men sådan är väl kapitalismen, gissar jag. Som man sjunger i en gammal sång: ”det är de rikas paradis, men ingen hör en fattigs bön”. Själv tycker jag däremot att det känns sorgligt.

Peter

Inga kommentarer: