lördag 20 april 2019


Hej vänner!

Idag är det alltså påskafton. Iallafall hos oss. I Grekland får man vänta den till nästa lördag innan det blir påskafton. För i den ortodoxa kyrkan följen man ju fortfarande den julianska kalendern och inte gregorianska. Vi hade faktisk kvar den julianska kalendern till 1753 till då vi bytte till den gregorianska. Vad det är för fördel med detta vet jag inte. Men det var säkert bra på något sätt. Men grekerna får vänta en vecka med påskäggen. Själv skulle jag gärna vara i Grekland nästa vecka. För där är ju påsken den stora högtiden på året som firas ordentligt. Då går man runt och hälsar på dem man möter med orden ”kristos anesti” som betyder ”Kristus är uppstånden” och då svarar den man hälsar på ”alithos anestis” som betyder ”sannerligen uppstånden”. Påskafton knallar man runt i processioner med kors och ikoner i spetsen. På påskdagen käkar man grillat lamm. Men som sagt det blir inte förrän nästa helg. Så har ni möjlighet så stick till Grekland, vet jag. För då får ni en påsk till.

Själv skall jag idag bjuda på inkokt lax med sparris har jag tänkt. Till det ett glas vitt. Vad det blir för dessert har jag inte bestämt. Kanske cheesecake.

Peter


Inga kommentarer: