tisdag 9 april 2019

Hej vänner!

Det kalla gråvädret fortsätter. Idag skall jag hälsa på min föräldrar och storasyster Margareta som alla ligger begravda i Täby kyrkby. Det går väl inte att plantera några blommor än för det skall ju bli minusgrader på nätterna. Så jag får väl tända några ljuslyktor eller något sådant.

Döden är en sorglig historia som jag inte tycker om att tänka på. Jag hoppas att jag innan jag dör, hinner lära mig försonas med denna tråkighet. När man var ung var det ju väldigt långt till döden och jag tänkte inte så mycket på den. Men de sista åren har jag ägnat en hel del tänkande åt denna trista historia. Vilket egentligen är onödigt. För inför döden är man ju helt maktlös. Man kan ju i viss mån påverka när den inträffar, genom att sköta sig. Men inträffar gör den ändå likt förbannat. Hur mycket man än avstår från bearnaisesås och rödvin så kommer man att dö. Har man bråttom till denna punkt i livet kan man ju röka cigaretter. Men så jävla bråttom har inte jag.

Jag fick förresten ett erbjudande att gratis läsa Svenska Dagbladet i två månader vilket jag nappade på. Men bara några dagar därefter kom ett erbjudande att få Dagens Nyheter gratis i två månader. Så nu har jag två tidningar gratis. Visserligen bara datorversionerna och ingen papperstidning. Det är lite tråkigt. Men vi som bor på Gotland får ändå inte dessa tidningar utdelade på morgonen. Jag har ju tidigare prenumererat på SvD för jag gillar korsorden i den tidningen. Men när jag sa upp den prenumerationen så fick jag alltså ett gratiserbjudande. Det enda jag måste komma ihåg är att säga upp mina prenumerationer i tid. Men där har jag minsann matat in påminnelser till detta i mobilen.

Men egentligen är det ju lite dumt att läsa nyheter. För man blir ju antingen ledsen eller förbannad. Det mesta handlar ju om krig, våld och annan galenskap. Men ibland blir man förvånad. Till exempel läste jag i en av tidningarna att litteraturprofessorn Ebba Witt- Brattström inte älskar sin före detta man med det lite ovanliga namnet Horace. Hon tycker att han är jättedum. I den artikeln säger hon riktigt taskiga saker om honom. Men hennes brist på likgiltighet och hennes bitterhet gör att jag nog tror att hon trots allt är lite förtjust i Horace. Kanske till och med älskar honom lite och gråter om kvällarna. Likaså vill jag tro att Horace blir lite våt om ögonen när han tänker på sin exfru. Det sägs ju att ”skiljas är att dö en smula” och det tycker jag det bör vara.

Sedan läste jag om att chefen för Dramaten fått avgå på grund av han inte agerat när folk uppfört sig illa mot varandra. Tydligen är det så att en del manliga skådespelare trott sig vara genier och i egenskap av detta uppfört sig för jävligt. Vilket därmed bevisade att deras höga uppfattning om sig själva inte stämde alls. Nu skall man tydligen försöka förbättra arbetsmiljön och ta itu med de värsta knäppgökarna. Det är ju bra.

Det stod också att statsminister Stefan Löfven idag skall träffa Vladimir Putin idag. Undra vad han skall prata med den lilla krigshetsaren om. Han kan ju iallafall skälla ut honom ordentligt och säga åt honom på skarpen att ge fan i sina grannländer och lämna tillbaka Krimhalvön och se till att det blir fred i Ukraina. Vidare kan han säga att det är utomordentlig olämpligt att skicka agenter med nervgift för att döda folk. Men det lär väl knappast Putin bry sig om. Så Stefan Löfven kan ju sätta sig i knäet på honom och sitta kvar till han lovar att skärpa sig. Om han mot förmodan efter det kan säga något alls.

Det finns alltså massa mer eller mindre intressanta nyheter att läsa. Men samtidigt borde ju tidningarna vara fulla med nyheter om vad som håller på att hända med livet på vår planet. Vet ni att vi lever i en tid av massutrotande av djur och att det beror på mänsklig aktivitet. Mellan 1970 till 2012 försvann 58 % av alla ryggradsdjur och till 2020 kommer två tredjedelar vara borta om inget görs (WWF:s Living planet report 2016). Men det står det inte mycket om i tidningarna. Då står det mer om att Ebba inte gillar sin före detta man.

Peter


Inga kommentarer: