fredag 12 april 2019

God morgon vänner!

Jag läste någonstans att skelett efter neandertalare som visade att ägaren till detta skelett hade brutit benet. Det hade dock läkt igen och personen ifråga hade uppenbart överlevt sin skada. Men någon måste ha vårdat honom under flera månader för att skulle överleva. Så vi har väl visat omsorg om andra och tagit hand om dem ända sedan urminnes tider. Men jag undrar hur man gjorde då för länge sedan. Om det kom någon gubbe och sa att han var konsult och berättade för de övriga hur deras vård av gamla farfar kunde effektiviseras. Som sa att han visste att man inte alls behövde vara två för att sköta denna syssla. Utan att det räckte med att någon ägnade gubben någon halvtimme på morgonen och då stack till honom en ett fruset mammutben från gårdagens måltid. Då hade väl de övriga i byn blivit sura och fått lust att ge honom som kallade sig konsult spö. Så denne hade fått anställa några kompisar på heltid för att slippa detta öde. Men då de och konsulten inte längre kunde jaga, fick de i sin tur gå runt och hota men att ställa till ett helvete för de övriga jägarna om de inte fick ta del av deras jaktbyten. En del jägare såg att det var ett enkelt sätt att få käka sig mätt, så de slutade också jaga. Så det hela slutade med att gubben som behövde vård knappt fick någon sådan och att nästan alla gubbar som skulle jaga vaktade på konsulten, så han inte fick stryk. För att hålla igång detta höll de stackare som fortfarande jagade på att arbeta ihjäl sig. Så dessa olyckliga blev väldigt magra (mager = lean på engelska). Så kan det gå.

Ute skiner solen och det ser hur skönt ut som helst. Men det är kallt. Nyss när jag tittade efter var det faktiskt en minusgrad. Men jag skall ändå ge mig ut en sväng och cykla. Kanske lånar jag Marias el-cykel, fast det är lite fusk. Men det är faktiskt väldigt bekvämt att cykla med en sådan cykel. Man måste ju iallafall trampa. Så lite nytta ur träningssynpunkt gör det nog. Men när man cyklar snabbare än 25 km/h slutar elmotorn hjälpa till, vilket jag tycker är lite tidigt. Den kunde väl åtminstone hjälpa en till 30 km/t. Undra om det går att fixa? Fast det får man inte göra för då bryter man mot lagen och riskerar bli tagen av polisen. Men faktum är att jag när jag cyklar med racercykeln ofta håller högre fart än så. Så med muskler är det okej att cykla 30 km/h. Men med hjälpmotor är det förbjudet. Bara så ni vet.

Peter



Inga kommentarer: