lördag 12 januari 2019

Hej vänner!

I kväll är jag faktiskt på dåligt humör. Det finns en rad orsaker till detta. Men det tänker jag inte gå in på här. Bara konstatera att jag är ett ovanligt surt surkart i kväll. Undra förresten varför man säger att en människa på dåligt humör har lågt ph-värde. Egentligen är är man väl rent kemiskt ungefär som vanligt vad gäller surhet i kroppen. Om man blandar en syra med en bas bildas ju ett salt. Så om jag nu käkar något basiskt blir jag minsann en salt kille. Men så sur som jag är skulle man ju behöva sätta i sig något jävligt basiskt för att neutralisera. Det skulle väl krävas minst en hel burk bakpulver för detta och det kan inte vara nyttigt att sätta i sig. Fast i morgon funderar jag på att käka lutfisk. Inte för det är så himla gott. Men det är snällt mot magen och inte ett dugg surt.

Politiken är bara konstig, obegriplig och dum förresten. Men det struntar jag i. För jag har viktigare saker att tänka på. Som hur jag skall göra för att bli mindre sur och tråkig till exempel. Kanske genom att skriva en lite uppmuntrande dikt:

Visst är det skit
med det mesta
en tråkig kväll som den här.

Det finns inget roligt att le åt,
så småjävligt
som det är.

Det enda som
som skulle förbättra
ens trista och dumma humör.

Är om man får
gikt eller gallsten,
innan man ramlar
och dör.

Nu kommer säkert någon,
be en tänka positivt
och med hopp.

Men denne någon
är tråkig  och jag
säger nej och stopp.

För världen är
ond och besvärlig
och inte alls något kul.

Själv är jag trött
och förbannad
och känner mig
gammal och ful.

Det är ändå konstigt du säger,
du älskar
mig ändå.

Det går ej att
begripa och
ändå mindre förstå.

Nu skall jag gå och sova 

och i morgon
är jag pigg och på topp.

Då blir jag rolig att
träffa både till
själ och till  kropp.

Peter

Inga kommentarer: