fredag 7 december 2018

Hej vänner!

Vi är i Stockholm och skall idag äta julbord på en ångbåt. Det har vi gjort två gånger förut och det brukar vara hur mysigt som helst. Så nu sitter jag och funderar på viktiga beslut. Skall jag i år ta en Gammal Norrlands eller en OP Anderson till exempel. Sådant kräver eftertanke och beslutsamhet. När man som jag mycket sällan intar sådana drycker vill man inte bli så tveksam att man inte kan bestämma sig. Då kanske man blir sittande och blir utan helt i sin obeslutsamhet och varken får det ena eller andra. Skulle vara en trist historia.

Jag såg ett TV-program som handlade om Svenska Akademin förresten. Fast jag såg det på datorn. Det handlade om allt elände som drabbat denna akademi sedan det visat sig att man låtit sig duperas och manipuleras av en liten fransk otäcking, som numera sitter inlåst. Men det tyckte tydligen akademiledamoten Horace Engdahl var fel att han gjorde. För han hade varit kompis den där figuren och tydligen sagt att han var en förebild för unga män. Bortsett från han ovana att begå övergrepp på unga damer verkade Horace tycka att det var en hyvens kille. Nu var det en del som inte delade denna uppfattning som hoppat av från akademin. Bland annat nästan alla tjejer. Men det trodde Horace berodde på att de inte klarade av de maktstrider som ett sådant fint och manligt sällskap innehåller, de små liven. Det sista sa han inte. Men det lät som han tänkte det.

Jag tycker på något sätt synd om den där Horace. Han vill så gärna var fin och intellektuell. Men så öppnar han glappkäften och säger något korkat gång på gång. Han är på något sätt som en sådan där chokladtomte man fick i julklapp när man var barn. Man rev bort det färggranna omslaget och där innanför fanns choklad. Men när man bet på tomten visade det sig att det bara var ett tunt skal av choklad och innanför var det…..tomt!
Man får liksom ta fram skämskudden och ha beredskap så fort man ser karln. Samtidigt känns det taskigt att skriva elaka saker om honom. Han har liksom blivit lovligt byte att driva med och säga taskigheter om. Han kan ju inte hjälpa att han ibland brister i förstånd.

De intervjuade förresten hans före detta fruga i ovanstående program. Hon heter visst Ebba Pitt Hattdröm eller något sådant och är också väldigt intellektuell. Nu passade hon på att ta heder och ära av sin före detta man. Undra hur de hade det i det äktenskapet? En Lars Norén pjäs måste ju vara rena idyllen jämfört med det förhållandet gissar jag. Men det är klart det följde tydligen en rad förmåner om man var med i akademin som också hon hade nytta av. Undrar om de har några barn. Synd om dem i så fall. Kan inte vara lätt att läsa om hur deras föräldrar uppfört sig mot varandra och att dessutom alla andra skall få ta del av det.

Usch vad jag är elak. Nu får jag skärpa mig. Jag är inte så perfekt själv heller. Jag har minsann också sagt mycket korkat i mina dar. Men jag har aldrig med flit uttryckt mig överlägset och taskigt mot tjejer. Inte tafsat på dem heller. För jag vill absolut inte att någon skall bli arg eller ledsen på grund av mig. På det sättet är jag än bra karl. Jag klappar bara dem jag är säker på vill bli klappade på. För närvarande bara en som jag vet tycker det är okej.

Trevlig fredag

Peter



Inga kommentarer: