söndag 7 oktober 2018

Hej vänner!

Så har det bestämt vilka som skall få Nobels fredspris och det tilldelades till några som verkligen förtjänade det. Det var bra gjort av våra norska vänner, att fatta ett så klokt beslut. Det är ju medlemmar i det norska stortinget som bestämmer vilka som skall få detta fina pris. Något som de brukar sköta på ett bra sätt.

Även i Sverige skall det delas ut nobelpris i år igen. Medicinpriset går till några som kommit på hur man kan lura immunförsvaret att jobba övertid och angripa cancerceller. Något som tydligen  redan används med framgång mot en del cancerformer. Priset i fysik har tilldelas tre forskare som jobbar med laserfysik. Tydligen har deras forskning lett fram till någon sorts ljuspincetter. Vad dessa är bra till vet jag inte riktigt. Men det får man väl ta reda på. Kemipriset gick till någon som kommit på hur man kan göra enzymer som fungerar bättre än naturens egna vid nedbrytning av cellulosa eller något sådant. Något litteraturpris skall visst inte delas ut i år. För svenska akademien har så mycket annat att tänka på att de inte har tid att sköta denna uppgift. Nu tycker man att det borde finnas så mycket litteraturkunniga i landet att man skulle kunna hitta några ersättare. Men det gick tydligen inte. Så detta pris får utgå, fast nationen blir utskämd.

Själv har jag faktiskt aldrig vunnit ett enda pris. Nu har jag inte försökt heller. Men det hade varit kul om någon tyckte jag gjort något som var så bra att jag förtjänade ett pris av något slag. Nobelpriset ger visst utöver ära, visst nio miljoner man får göra vad man vill för. Själv skulle jag gärna vilja vinna nio miljoner eller så. Fast jag skulle faktiskt vara nöjd med hälften. Men inte ens denna summa har jag tilldelas.

Men å andra sidan har jag ju det rätt bra. Jag är nöjd med det mesta även om jag nog måste anpassa mig lite till min nya ekonomi, nu när jag går ner i arbetstid till 60 procent. Men det fixar sig säkert. Jag har det ju rätt bra jämfört med den grekiske filosofen Diogenes. Han bodde ju, enligt myten, i en tunna. Men det gjorde han säkert inte. För konsten att göra tunnor var inte uppfunnen under antiken. Så han bodde nog egentligen i en jättestor lerkruka eller amfora. Det är ju inte så mycket bättre.

Det finns ju en berättelse om hur Alexander den store en gång träffade Diogenes. Han gick fram till honom där han satt i sin kruka och frågade vad Diogenes önskade sig. Då bad Diogenes honom att flytta lite på sig så han inte skuggade solen. Jag undrat vad Alexander tänkte. Här var en gubbe som av honom kunnat få guld och rikedom. Som bodde i en stor kruka. Men det enda han bad honom, var att inte stå i vägen för solen. Antingen måste han tänkt att Diogenes inte var riktigt riktig. Eller också att denne man förstått något han aldrig skulle förstå.

Själv har jag idag bråkat med en förpackning innehållande leverpastej. På denna förpackning fanns en liten flik på vilket det stod ”öppna och njut”. När jag drog i denna flik lossnade den och det var allt som hände. Jag försökte pilla upp locket med en kniv. Men det gick inte utan att massakrera detta lock och sticka kniven i det upprepade gånger. Trots det var det endast med grovt våld jag fick av locket. Och hela tiden låg den jävla fliken bredvid och hånlog. Med sin elaka uppmaning ”öppna och njut”. Det borde stått: ”Bered dig på kamp” eller ”Må kraften vara med dig”.

Ute är det mörkt och regnigt. Iallafall här i Visby. Jag löser ett korsord ur Svenska Dagbladet. Det är ett sådant korsord som heter ”Profilen”. Den här gången
är det Nils Ferlin som är profilen. Han skrev ju många sorgesamma dikter och var ofta en rätt vemodig gubbe. Själv är jag ju också, som ni märkt, i perioder en trist figur. Fast till skillnad från Nils Ferlin är jag inte ”mager om bena. Tillika om armar och hals”. Kunde faktiskt vara lite magrare.  Nils Ferlin skrev ju också den finaste kärleksdikt jag vet. Den som heter ”I folkviseton” och börjar:

”Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.”


Hela denna dikt kan ni minsann leta upp på internet och läsa så gör ni något nyttigt denna söndag.

Peter

Inga kommentarer: