lördag 11 november 2017

God dag vänner!

Det är lördag och ute regnar det som fan. Kamrat katten vägrar gå ut. Han sitter i fönstret bakom mig och ser lite grinig ut. Det är bara han och jag hemma och vi är riktiga surgubbar bägge två. Det var bättre förr säger vi till varandra. Även om vi nog har lite olika tidsperspektiv. Han menar nog igår. Jag för lite längre sedan.

För något har blivit fel har jag kommit på. När det blev fel vet jag inte riktigt. Men fel har det blivit och det är jag sur över. Ingenting verkar riktigt fungera längre. Polisen, vården och naturen håller på att packa ihop och ge upp. Fan vet varför. Som Hamlet så riktigt påpekar: "Ur led är tiden; ve! att jag är den, som föddes att den vrida rätt igen." Ingen annan verkar heller riktigt säker på hur den skall vridas rätt igen.

Jag har hört att vi tydligen lever i "kunskapssamhället". Detta har tydligen ersatt det industriella samhället. Men inte tycker jag det blivit så mycket mer kunskap så det stör. Jävligt mycket mer information som snurrar runt har det blivit. Men det är ju inte det samma som mer kunskap. Dessutom tycker jag dumheten är oförändrat på en hög och jämn nivå. Dessutom har den väl fått mer att säga till om när fria världen största land styrs av en företrädare för den förenklade dumheten. En person som på detta område nått en nästan oöverträffade nivå.

Jag började fundera på det där som kallas bildning och kultur. Förr var väl bildning rätt mycket ett sätt för de som haft råd att utbilda sig att sätta sig på den som inte haft stålar till det. Men även de ville minsann ta del av kunskap och bildning så man bildade ABF som ju betyder Arbetarnas Bildnings Förbund. Men då började jag fundera på vad som är skillnaden mellan kunskap och bildning. För man kan ju ha kunskap om en massa saker utan att vara bildad. Det finns ju exempelvis folk som är jätteduktiga på motorer, djurhållning eller kanariefåglar. Men även om man har stora kunskaper om alla dessa ämnen samtidigt, så tror jag inte man skulle beskrivas som bildad. Även om man läst aldrig så många böcker om dessa ämnen skulle man inte anses som bildad. Är man expert på bakning, matlagning eller trösta barn som gråter är man inte heller automatiskt bildad. Även om man har stora kunskaper.

Det verkar som bildning har något med historia, skönlitteratur och filosofi att göra. Om man vet handlingen i Hamlet, vad Sokrates sa under sitt försvarstal och har läst "På spaning efter den tid som flytt" är man bildad. Förr skulle man ju kunna citera långa bitar ur Tegnérs dikter och ur fänriks Ståls sägner av Runeberg för att vara bildad. Men det behövs inte längre.

Förr var det väldigt fint att vara bildad. Men numera har ju författaren Ebba Witt-Brattström minsann avslöjat att kulturmän med massor av bildning, ofta är riktiga otäckingar. Hon har visst själv varit gift med en av de otäckaste, enligt henne. En gång i tiden ansågs ju bildning vara något som danade människan till det bättre. Men det har alltså nu visat sig vara åt helvete fel. Iallafall om man är man. Man blir alltså inte en bättre människa av att vara bildad. Man kan vara jättekunnig på litteraturhistoria och existentialismen och ändå vara en otäck jävel. Mallig, överlägsen och jävligt dum om man får tro Ebba, som träffat många av dessa bildade kulturmän.

Men jag tror ändå det är bra att vara bildad på något sätt. Inte för man blir en bättre människa men kanske förnuftigare. Man ökar sin förmåga att se någon sorts helhet och hålla två tankar i huvudet samtidigt. Dessutom får man ju tillgång till en massa bilder och berättelser om hur det är att vara människa. Man blir nog ofta bättre på att skilja fakta från fördom och på att respektera de som har andra åsikter än man själv. En av de bästa bilderna av dumhet som finns är ju ur Odyssén. När den store starke cyklopen Polyfemos blir blåst genom sin enögdhet  och bristande förstånd. Odyssés har ju lurat honom att han heter "Ingen" så när han blivit bländad av Odyssés och ropar på hjälp, så frågar de andra cykloperna vem som gjort honom detta. Då svarar Polyfemos att det är "ingen" som gjort det. Var på hans cyklopkompisar rycker på axlarna och går hem. Sådant kan man berätta om om man är lite bildad.


Peter

Inga kommentarer: