onsdag 28 juni 2017

Hej vänner!

Det är onsdagskväll och ett lågtryck närmar sig från väster. Det skall visst bli ett riktigt oväder på fredag som skall stanna över helgen. Så efter en dag med lite mindre blåst idag, är alltså blåsten på väg tillbaka med fördubblad styrka.

Jag såg att den svenske katolske biskopen Anders Arborelius blivit kardinal. Han har fått en praktfull röd klänning och en liten fånig hatt att sätta på huvudet. Så nu är hur fin som helst och får sitta med de andra fina kardinalerna och besluta om ditten och datten. Bland annat om äktenskap, aborter och preventivmedel. Sånt som endast en kille som levt i celibat hela livet kan vara expert på. Men den katolska kyrka är ju en rätt obehaglig organisation som man bör akta sig för. Speciellt har det visat sig att barn kan utsättas för allvarlig fara i dess närhet.

Ibland undrar jag vad Jesus skulle ha tyckt om den katolska kyrkan. Jag tror han skulle tyckt jävligt illa om denna institution. Han skulle säkert tagit en rejäl käpp och piskat ut alla kardinaler ur Peterskyrkan så långkjolarna fladdrade kring benen på dem. För han gillade inte hycklare och fariséer. Men dricka ett glas vin med syndare och publikaner  kunde han tänka sig vad jag förstår. Så jag skulle nog kunna bli bjuden på ett glas när han var klar med utdrivningen av kardinalgänget.

Annars fortgår världens ondska har jag sett. Det halshuggs, mördas, låses in och trakasseras i religionen, hederns, traditionens och politikens namn. Men vad fan skall man göra åt det. Den franske författaren och filosofen Voltaire föreslog ju att man skulle ge fan i alltihop och "odla sin trädgård". Men jag har ingen trädgård. Inte ens en liten balkong. Det är en brist. För jag tror jag skulle må bra av att odla grejor i en trädgård. Speciellt kryddor, grönsaker och rotfrukter. Och ett litet växthus för odling av tomater vore bra. För numera är det ju lögn i helvete att köpa tomater i affären som smakar tomater. De är röda och fina, men smakar nästan ingenting. I Italien finns det knöliga tomater som smakar tomat. Men så har de väl fått mogna långsamt i solen också. Såna tomater skulle jag odla i mitt lilla växthus, om jag hade något.

Så sitter jag alltså här i sommarnatten och väntar på ovädret. Det från väster kommande ovädret som skall passera med regn och blåst. Men även detta kommer dra förbi och solen kommer åter. Och det är en tröst och något som livet trots allt lärt mig. Det drar förbi. Även det jävligaste oväder drar förbi och solen kommer åter.


Peter
 

Inga kommentarer: