lördag 1 oktober 2016

Hej vänner!

Idag har det varit en utmärkt dag här i Visby. Solen har skinit och då det varit Visbydagen har det varit mycket folk på stan. Dessutom var det fortfarande lite blåsigt, så jag struntade i att cykla för en gångs skull. En lurig sak som har hänt är att vindsnurran på grannens tak har fastnat. För min granne har en sådan där vindsnurra med tre koppar som far runt och visar hur mycket det blåser. Jag brukar kolla in den och hans vindflöjel för att se hur mycket och varifrån det blåser innan jag cyklar iväg. Så i morse kollade jag på vindsnurran och den stod alldeles still. En bra dag för långcykling, tänkte jag. Men sedan såg jag att träden gungade rätt bra i vinden och att det nog skulle bli rätt jobbigt i motvinden att cykla. 

Jag har köpt en fin liten tavla förresten. Den föreställer en rödbena som står på pinne. Som ni vet är rödbenan en trevlig vadarfågel som vadar runt i strandkanterna. Här på Gotland är det en mycket vanlig och trevlig liten fågel som jag gillar. Men nu har den nog flyttat iväg mot Afrika och går väl snart och vadar där med sina snygga röda ben.

Jag vet att jag berättat följande förut. Men då jag fått en och annan ny läsare sedan dess och det var länge sedan berättar jag det igen. Min farfar som dog långt innan jag föddes var ungkarl rätt länge. Sedan fick han hjälp i hushållet av en flicka från Småland. Som var så hjälpsam att hon blev min farmor. Det där var visst lite av en skandal när det hände runt sekelskiftet. Men det var ändå tur att det blev så. För annars hade jag inte funnits.

Nåväl, som ungkarl hade min farfar en tavla som föreställde den i slutet av 1800-talet populäre ”järnkanslern” Otto Eduard Leopold von Bismarck-Schönhauser. Det var ju tack vare honom Tyskland enades bland annat. Alltså en gubbe med rejäla mustascher, enligt tidens mode. Den tavlan fick min pappa ärva, vilket han nog inte var så glad för egentligen. Men hans farbror Manne sa att han nog borde se vad som fanns bakom Otto Eduard Leopold von Bismarck-Schönhauser. Så pappa lossade kanslern från ramen och tittade vad som doldes bakom gubben med mustascherna. Och där hittade han en tavla som föreställde en naken dam som stod framför en spegel och kammade sig. Farbror Manne berättade att den tavlan hade min farfar haft och när hans mor kom på besökt hade farfar täckt över den tjusiga nakna damen med Bismarck. Så vi har alltid varit konstintresserade i familjen. Tavlan i fråga sitter förresten på väggen framför mig när jag skriver detta. Men nu skall hon snart få sällskap av rödbenan. Som ni kan se på nedan.

Peter






Inga kommentarer: