söndag 13 mars 2016

God kväll!

Det är söndag kväll och helgen är över. Det känns inte så bra. För jag känner mig inte utvilad. Skulle nog behöva några dagar till för detta. När jag väl är på jobbet är det helt ok. Men det är innan det börjar kännas motigt och kravfyllt. 

Jag läste att feministen och professorn Ebba Witt-Brattström har skiljt sig från den tidigare ständige sekreteraren i Svenska akademin Horace Engdahl. Nu har hon tydligen skrivit en bok om hur eländigt och kärlekslöst hennes äktenskap var. Hon har visst antytt att där förekom både psykisk och fysisk misshandel. Horace var tydligen jättedum ofta och hon borde skilt sig för länge sedan om det stämmer. Fast Horace har visst skrivit en bok som har samma bakgrund i det havererade äktenskapet. Han tycker säkert att före detta frun Ebba Witt-Brattström är jättedum gissar jag. Men han får väl skylla sig själv om han är så elak och dum, som före detta frugan säger. Hon har ju sagt att hon inte gillar kulturmän och nu börjar man ju förstå varför. Hon kanske känner fler som är Horace förresten. Och det kan ju inte vara kul att hamna i ett så dåligt sällskap. Ebba skulle nog få en annan och mer positiv syn på män om hon fick komma på ölprovning med mig och några av mina kompisar. För vi är rätt snälla, även om det finns vissa brister i bildning och kultur på sina håll. Speciellt efter några öl. Men vi är inte taskiga och slåss absolut inte. 

Ovanstående påminner mig om en historia jag läste någonstans. Den handlar om en kille som under den grekiska antiken går runt och mallar sig och säger att han minsann är en filosof. Men när en annan kille ifrågasätter detta, så säger han som påstår sig vara en filosof att han väl kan pröva honom. Så han som inte riktigt tror på detta, börjar förolämpa och kränka den som påstår sig vara en filosof å det grövsta. Men det biter inte ett dugg på den andre. Han behåller sitt lugn och sin värdighet. Till slut kan den förolämpande inte komma på fler invektiv och elakheter. Då säger den andre: ”Tror du nu på att jag är en filosof?” Varpå den som kollade saken säger: ”Om du inte sagt något hade jag trott på dig”. 

Nu förstår jag faktiskt inte riktigt vad denna historia går ut på. Möjligtvis handlar det om att man inte bör ge sig ut för något man inte är. För då behöver man inte bevisa att man är något man inte är, utan i lugn och ro kan man hålla käften. Eller så handlar denna historia om något annat. Jag är inte säker. Dikt på detta:

Om du inte är den du ville vara
och vill vara bättre än så
Då har du missat något viktigt
som är rätt bra att förstå

 För om du spelar något 
som du inte är
så är det ju inte i dig
hon blir kär

 Då älskar hon inte dig
utan den du vill vara
och du hänger dig själv 
i din egen snara

 För det blir liksom tomt där bakom skärmen 
och både tråkigt och trist
Då är det bättre av visa sitt rätta jag
fast det är svagt och har brist



Peter

Inga kommentarer: