lördag 6 februari 2016

Hej!

Idag har det varit en ovanligt grå dag här i Visby. Dessutom har författarinnan Bodil Malmsten dött. Vilket gör denna dag om möjligt ännu gråare. Bodil Malmström gillande inte omskrivningar och oklarheter. Hon hade säkert blivit förbannad om jag skrivit att hon ”gått bort.” 
”Det har jag väl för fan inte alls”, hade hon sagt. ”Jag har dött, så det så”. Hade jag skrivit att hon lämnat oss, hade hon nog blivit ännu surare. ”Du hör väl hur fånigt det låter” hade hon sagt. ”Jag har dött och så är det med det!” Men sedan hade hon lett det där leendet som gjorde att hon alltid på något sett var lite flickaktig. Jag har alltid varit lite svag för Bodil Malmsten. 

Jag tycker det blir allt svårare att läsa nyheterna. Antingen blir man ledsen eller förbannad och oftast både och. Som Evert Taube så riktigt påpekar så är det ”krig och politik som fördärvat vår jord”. Fast jag skulle vilja lägga till religion. 

I de gamla landskapslagarna stod det det: ”land skal mæþ laghum byggias”. Det betyder samma sak som det står på de isländska polisbilarna där det står: ”með lögum skal land byggja.” Det tycker jag är fint. För lagarna skall följas av alla utan undantag. Och de som bryter mot lagarna skall straffas, så de slutar med det. Fast det brukar funka dåligt att få våldsverkare och bedragare att komma på bättre tankar. De enda som verkar hjälpa är att låsa in dem så de åtminstone för en tid hindras jävlas med mänskligheten. 

Det här är alltså en riktig skitdag. Fast jag gick en promenad och då var de några taloxar som börjat sjunga lite vårlikt. Det och att man slipper titta på Melodifestivalen är, det enda som är bra med denna dag. Man får vara glad för det lilla ljus som finns i detta mörker.



Peter

Inga kommentarer: