fredag 16 oktober 2015

Hej vänner!

Ibland ångrar jag mitt yrkesval. Man kanske skulle blivit veterinär egentligen tänker jag då. Det verkar vara ett spännande yrke och när jag ser veterinärer som jobbar på TV blir jag alltid så imponerad. De verkar kunna det mesta. Speciellt de som jobbar med husdjur. Ena stunden slipar de tänderna på en kanin. I nästa opererar de en orm med magknip. Sedan tar de itu med en iller som svalt en tv-kontroll. Undra varför det heter veterinär förresten. På danska heter det ju dyrlæge och det är ju mycket bättre. Jag tycker man borde byta namn på detta fina yrke även här och kalla det för djurläkare.

I Danmark kan man förresten göra goda mackor. En av de godaste heter förresten Dyrlægens natmad. Jag har ätit denna goda macka, men kommer inte riktigt ihåg vad den innehöll. Men det var leverpastej och kött på den bland annat, minns jag. Passade utmärkt bra till en Tuborg.

Vad jag förstår är jag inte längre välkommen att bli medborgare i Danmark. För att få bli det måste man tydligen behärska det grötiga språket hyggligt, samt vara insatt i Danmarks historia från Gorm den gamles tid till nu. Nu har jag väl inte direkt några planer att flytta till Danmark och bli medborgare där. Men det hade ju ändå känts lite bra att vara välkommen, om man velat.

En sak som de borde förbättra i Danmark är deras djurhållning. Speciellt har jag förstått att man behandlar grisar på ett grymt och ovärdigt sätt. På grund av detta äter jag aldrig danskt griskött. Men jag dricker gärna danskt öl. Jag kan även tänka mig att ta en Ålborgs jubilaeum till en nattmacka. Gärna en med kalla köttbullar och saltgurka på danskt rågbröd.


Peter



Inga kommentarer: