torsdag 6 augusti 2015

Hej vänner!

Om fyra dagar tar min semester slut. Det känns inte bra alls. Dessutom har det plötsligt blivit högsommarvärme efter att ha varit en rätt dålig juli. Jag har bara badat i havet en gång i sommar. Annars brukar jag ju jämt bada på somrarna. För jag har faktiskt svårt för värme om jag inte får svalka av mig ordentligt. Så jag brukar ligga i vattnet till jag är alldeles genomfrusen. Sedan kan man känna sig sval i minst en timme efteråt. 

Idag är det visst 70 år sedan atombomben fälldes över Hiroshima. Massa människor som inget ont gjort brann upp eller skadades. Två dagar senare fälldes en atombomb över Nagasaki. Jag undrar om detta verkligen var nödvändigt. Kunde man inte fällt de jävla bomberna över en obebodd holme norr om Hokkaido som en varning åtminstone. Nu dödande man ju barn och andra som säkert bara ville leva och leka. Men jag har läst att det även efter atombomberna fanns japanska militärer som ville fortsätta kriget. Dem kunde man ju placerat på en obebodd ö i Söderhavet så kunde de väl sitta där och kriga för sig själva i lugn och ro. Idioter!

När jag låg i lumpen fick jag lära mig att om man hörde en atombomb explodera i närheten skulle man kasta sig på marken och slänga regnrocken över sig. När det värsta var över, skulle man fortsätta med det man höll på med. Jag tyckte alltid att detta lät som en rätt osäker metod. Kunde man inte krypa ner i en liksäck direkt istället. 

Det finns en dikt av Lars Forsell som heter djävulens sång. Den handlar om allt sattyg den fan hittar på, som gör människorna olyckliga. Om svartsjuka och sådant. Men den slutar, om jag minns rätt, ungefär så här:

”Nu måste jag sluta och gå 
men det måste jag säga er först
att ni som splittra atomen 
er splittring är ändå störst
Säg inte att djävulen sa det 
men förstå det så gott ni kan
att jag har förlorat vadet
för människans överman 
är bara människan”.

Så vad gäller att hitta på djävulskap tycks människan själv vara mer ond än djävulen själv. Han är bara en spelare i gärdsgårdsserien vad gäller sådant.

Peter


Inga kommentarer: