söndag 9 augusti 2015

Hej vänner!

Klockan är mycket och jag borde gå och lägga mig för i morgon är det arbetsdag. Men jag kan inte sova. När jag satt här och kände efter hur lite jag vill arbeta i morgon, kom jag tänka på det där med bra och dåliga saker. 

Man skulle ju kunna inordna allt som finns i världen på en skala från noll till tio där noll betyder dåligt eller onödigt och tio betyder bra och nödvändigt. Då skulle ju exempelvis koriander, fotsvamp och olika typer av extremism vara noll. Däremot skulle stekt fläsk med raggmunk, kärlek och blommor vara tio. 

Sedan är det bara ordna in allt på denna skala. Nu kanske ni tycker att jag borde begripa att min skala inte är generell och gäller för alla människor. Men där har ni lite fel. För jag brukar för det mesta ha rätt. Fast jag tycker det är svårt att hitta sådant som ligger liksom mitt på skalan och varken är bra eller dåligt. Möjligtvis mozzarellaost som aldrig begripit mig på. Den kanske är en femma. Likaså Hallands fläder som är en rätt intetsägande snaps. Men den kan kanske få bli en sexa. En begagnad Volvo är nog en fyra ungefär. Katter är starka nior, utom min som är en tia. Att arbeta när solen skiner är en svag trea förresten. Ungefär på samma nivå som fiskpinnar. Att cykla är en nia. Livet växlar, men i genomsnitt är det nog ungefär en sjua. Döden är en svag nolla. Faktiskt på en lägre nivå än koriander.

Men annars är det mesta antingen rätt bra eller rätt dåligt. Men nu orkar jag inte ordna upp mer av världen för idag. 


Peter

Inga kommentarer: