onsdag 8 juli 2015


God morgon vänner!

Ute regnar det och är mörkt och lite blåsigt. Men jag jobbar, så för mig är det inte hela världen. Men det är synd om de som bor i husvagn, båt eller tältar. Speciellt om de har barn med sig som nu börjar bli gnälliga och sura och vill åka hem. Sådant utgör en påfrestning för alla familjer och skilsmässorna brukar tydligen öka efter semestern, vilket inte är så konstigt. Jag tror inte vi människor är gjorda för att umgås på det viset. I alla fall skulle jag blivit galen efter någon vecka i husvagn med två sura ungar som är osams och en fru som på grund av detta är lika sur. Fy fan vad hemskt. Men en del tycks älska att ha det på det sättet. Fast som sagt, till sist sitter de nog ensamma i sin husvagn och gråter medan för detta frun och barnen ligger på en playa i Kroatien. Där sitter hon och pratar med andra före detta husvagnsfruar och berättar vilket helvete hon hade med sin före detta husvagnsägare till man. Och hon och hennes nya väninner kommer överens om att det inte går att älska en man med husvagn.

Jag tänker på särskrivningar. En del människor blir väldigt upprörda över när någon gör fel vad gäller detta. Men det tycker jag är lite löjligt för man förstår ofta att det blivit lite fel av sammanhanget. Om någon exempelvis skriver: ”Vi har fått en ny sjuk sköterska till avdelningen” så förstår man att det inte fanns en massa sjuka sköterskor på denna avdelning innan. Om man inte vill missförstå förstås. Fast det är klart om man skriver att ”man gått gymnasiet men inte har någon vidare utbildning” kan det ju missförstås om man menar vidareutbildning. Själv brukar jag ofta skriva ”i dag” istället för ”idag”. Men det är faktiskt inte fel har jag lärt mig, för bägge skrivningarna är rätt.

Nej, nu måste jag nog ta itu med dagens arbetsuppgifter och sluta sitta här och skriva till er om ditt och datt. Bredvid ligger en massa papper som jag bör sammanfatta i ett utlåtande. Men det känns motigt att börja med denna viktiga arbetsuppgift. Undra hur många sådana utlåtanden jag skrivit under mitt arbetsliv? Säkert 1000 stycken. Om varje minst innehållit sju sidor så har jag alltså skrivit minst 7000 sidor. Det är väl fler sidor än bibeln innehåller. Inte underligt att man börjar bli lite trött. Nu när man närmar sig slutet på berättelsen. Hade jag skrivit bibeln hade jag väl precis börjat med Uppenbarelseboken. Det är en rätt häftig bok i bibeln förresten. Rätt konstig men poetisk på något sätt. I den står det:

”Så säger han som håller de sju stjärnorna i sin högra hand, han som går bland de sju lampställen av guld. Jag känner dina gärningar, din möda och din uthållighet och vet att du inte kan tåla onda människor.” Och det kan inte jag heller tåla. Så det så.

 

Peter

 

 
 

Inga kommentarer: