söndag 18 januari 2015

Hej!

Idag är ingenting roligt. Allt är bara ett jävla mörker. Krig, terror, flyktingar. förföljelse, död och elände överallt. Och inför detta är man maktlös och trött. Jag såg förresten ett intressant program på Kunskapskanalen om depression. Där berättade man om ett folk i Afrika som aldrig var deprimerade. Det var forskare där som undersökte vad det berodde på. Enligt dessa så var orsaken att delade på på all mat som kom in till byn och hade ett trevligt umgänge när man käkade upp den. Alltså att det jämlika och hierarkilösa samhället förebyggde depression. Det var en forskare där som menade att depression uppstod i samband med åkerbruket och de samhällsförändringar som detta medförde. I samband med detta blev det fel på den del i hjärnan som heter amygdala. Så länge vi var jägare och samlare var vi aldrig deprimerade. Undra om det är sant. Själv har jag ju alltid velat bli jägare och samlare. Men det kräver att det finns någonstans att jaga och samla. Numera är ju jakt mest en fritidssysselsättning. Utom för våra fyrbenta medlevare som snart kommer att vara utrotade. Men de lever på jakt och de skall de få fan för. Inte för att de tycker det är kul utan för att de måste. Här kunde jag skriva något komplicerat om ekologi, biologisk mångfald, överslagsbeteenden och hur man framgångsrikt gjort i andra länder. Men jag orkar inte. Har ingen lust. Men jag tänker på en liten skrynklig tant som var med i ovanstående tv-program. Hon sa: ”jag är viktig för min familj” och jag tyckte hon såg lite glad ut när hon sa det. Och det var liksom inte skrytsamt och malligt. Denna lilla afrikanska gumma hade säkert aldrig åkt Vasaloppet. Och om hon hade gjort det hade hon inte skrutit om hur lång tid det tog och vilken plats hon kom på. Men hon hade sett till att blåbärssoppan blev jämt fördelad.


Här är länkar till det intressanta program jag  skriver om ovan. : http://urplay.se/Produkter/185809-Vara-sjukdomars-historia-Depression. Jag kan också rekommendera följande radioprogram: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/460114?programid=3345


Peter

Inga kommentarer: