lördag 3 januari 2015



God morgon vänner!
Idag är en utmärkt dag. För min lilla Julia har hört av sig och berättat att hon mår fina fisken. Jag har faktiskt varit orolig i flera dagar. Vilket naturligtvis är jävligt onödigt och dumt. Det är ett av de stora felen med internet att man oroar sig när folk inte går att nå på någon vecka. Förr kunde folk vara borta i månader och man var glad om man fick ett vykort någon gång. Trots det var man inte så orolig. Men nu vill man ha daglig rapport för att inte oroa sig. Men jag brukar inte vara så orolig i vanliga fall när Julia är ute i världen. Hon är ju faktiskt vuxen och en erfaren resenär. Men nu var det något som gjorde mig orolig plötsligt. Så jag blev glad att hon hörde av sig.
Annars blåser det småspik här på Gotland idag. Jag har varit och tittat på havet och det är mäktigt att se vågorna rulla in mot stranden och skummet stänka långt upp på land. Vad jag förstår har denna storm fått namnet Svea. Ett mäktigt namn som passar en storm. Moder Svea var ju en symbol för Sverige när jag var ung. Hon fanns nämligen på alla sedlar. Hon står också högst upp på riksdagshuset i Stockholm om ni vill se på henne. En välformad snygg tjej. Mera kraftfull än söt om man säger så.
Idag tänker jag annars på hälsokostprodukter. Ni vet sådana där droppar, tabletter och teer som säljs i hälsokostaffärer. Det luktar alltid skumt i sådana där affärer. En annan sak som slagit mig är att personalen och kunderna i sådana affärer ofta ser lite gråa ut. Som de inte mår riktigt bra. Att personalen inte är i toppform kan man förstå. De måste ju stå i den där konstiga lukten hela dagarna och det kan ju inte vara nyttigt. Men kunderna borde ju se friska ut och ha på rosor på kinderna. Men icke sa Nicke. De ser lite gråa ut de med. Jag undrar om det beror på att de inte mår bra och därför besöker affären i fråga för att få bot. Men då borde ju några av dem se ut att vara på bättringsvägen och återfått sina pigga ögon och rosiga kinder. Eller går folk inte till hälsokostaffärer när de blivit botade. Folk på apoteket brukar ju ibland se lite ämliga ut. Men ofta ser de pigga och glada ut och köper saker för att pigga på sig ytterligare. Som vitaminer och anti-rynksalvor. Men på hälsokostaffärer ser man allvarlig ut och köper kurer som skall ”rensa systemet från gifter” och sådant. Men de verkar vara en lönsam bransch som jag själv beslutat mig att satsa på. Jag har nämligen utvecklat en kur mot övervikt som heter ”Peters kur mot övervikt”. Den köper man i en låda som räcker en vecka. Till frukost är det ”Peters hälsogröt” som är kokt på sågspån som berikats med laxerande och vomiterande mineralprodukter. Till lunch är det sedan ”Peters lunchersättning” som är ett koncentrat välsmakande pulver tillverkat av bruna bönor, kålrot och blomkål. En till två teskedar av detta pulver ger en gasbildning som ger en mättnadskänsla i flera timmar. Till middag får de som hämtat sig, njuta av ”Peters skogsdryck”. Enkel att tillreda. Man rör bara ut innehållet i påsen i lite ljummet vatten. Därefter silar man detta genom ett durkslag för att få bort barr, grenar och småsten. Sedan är det bara dricka ett stort glas av denna friska näringsdryck. Nu finns det kanske bland er som är klentrogna och inte tror på det vetenskapliga underlaget till denna kur mot övervikt. Till er vill jag bara säga att doktor Simon Huppenstahl på hälsolaboratoriet i Dosenheim har undersökt saken och säger att det är bevisat att ”Peters kur mot övervikt” ger en betydligt bättre effekt än andra kurer. Och doktor Huppenstahl är ju en auktoritet på området.
Peter

Inga kommentarer: