söndag 7 december 2014

Hejsan primater!

Det här blev en konstig dag. Alla jag skulle träffa har blivit förkylda eller ställt in av andra skäl. Så plötsligt fick jag tid över som jag kan använda bland annat till att skriva några rader till er. Jag vet att jag tjatat om detta tidigare men jag undrar ändå. Varför börjar håret i näsan och öronen växa ohämmat på män i min ålder? Vilken är den biologiska funktionen av detta fenomen. Likaså börjar ögonbrynen växa till som ogräs. Varför? I näsan och öronen ansar jag som den värsta trädgårdsmästare. Men ögonbrynen är mer svårbearbetade. Det är liksom svårt att avgöra vad som är lagom. Men vad kan det alltså finnas för förklaringar till detta. Är det för att honorna inom människoarten skall förstå att den här hanen börjar bli gammal och trött. Näshårens utstickande ur näsan är liksom en varning. Näshår är inte heller attraktivt när de sticker ut näsan. Ungefär som hår på huvudet är helt ok där. Men i soppan eller potatismoset rätt äckligt. Kanske är öron- och näshår någon sorts avskräckning så att äldre män inte kan klä sig ungdomligt och sätta på sig en skärmmössa bakfram och lura unga damer. Då hjälper minsann ingen plastikoperation. Man avslöjas av näshåren. Kanske är det någon sorts yttre mätare av sjunkande testosteronhalt. Ju mindre testosteron ju längre näshår. Under urtiden när det inte fanns saxar måste öron- och näshåren varit decimeterlånga på män över 60. Måste sätt rätt otäckt ut. Bergis var det ett tecken på att det var dags att driva ut dessa försvagade individer ur flocken för att ge plats åt unga och pigga hanar. De stackars utdrivna bildade kanske egna flockar och satte sig i ett träd med jästa frukter. Där satt de och snackade och hade det trevligt. Ibland blev någon så berusad av de jästa frukterna att han tappade taget och föll i backen. De var så äldre hanar av den blivande människoarten avslutade sina dagar på den tiden. Ungefär som idag alltså. Inget är nytt under solen.
Peter

Inga kommentarer: