söndag 7 december 2014

God kväll vänner!
I kväll känner jag mig trött och gammal. I morgon är det måndag och jag har inte gjort något särskilt på hela helgen. Egentligen borde jag antagligen ta itu med något. Livet till exempel. Egentligen borde jag nog åka till Montreal och fråga Susanne om hon verkligen är den Susanne som Leonard Cohen sjunger om i en sång. Och om hon minns mig fast vi bara träffades som hastigast 1972. Jag tror inte alls att hon hade träffat herr Cohen, men man vet aldrig. Men om hon ljög så var det en bra lögn, som kändes lite spännande. Jag kan säga att jag kanske träffat Susanne utan att ljuga. Fast huruvida hon är den Susanne som Leonard Cohen sjunger om, det vet i fan. Antagligen var det en helt vanlig Susanne med lite livlig fantasi, som ville göra sig mindre vanlig. 
Utanför faller grannens valnötter ner på hans plåttak. Det är inte störande på något vis. Bara enformigt. Varje höst är det samma plånkande på det jävla plåttaket. Och varje år tänker man ”jaha, då är det dax för valnötsplånk igen.” Jag vill göra något nytt men vet inte riktigt vad. Men att sitta här varje höst och lyssna på ramlande valnötter känns lite trist. Fast jag kommer inte på något bättre just nu. Man kanske klättra upp på grannens bod och sitta där till man får en valnöt i huvudet. Då kanske man skulle komma på något. Eller så skulle man få ont i skallen utan att det gör någon nytta alls. Ungefär som att bli bakis. Men har man tur träffar valnöten på något bra ställe som skakar om i frontalloben så man får lite fart på tänkemaskinen. Just nu tycker jag den segat till sig ordentligt och fastnat i världens lidande och ondska. Som Marx säger: ”Politiken är konsten att leta efter problem, hitta dem överallt, ställa fel diagnos och använda fel botemedel.” Alltså inte 1800-talsgubben, utan den store tänkaren Groucho Marx. Han kanske inte har helt rätt men antagligen mera rätt än den där andra gubben. I alla fall var han jävligt mycket roligare. Man skulle egentligen bjuda in till en marxistisk grundkurs och sedan visa alla gamla Bröderna Marx filmer. Om någon protesterade och ville ha något seriöst kunde man citera Groucho: ”Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta.”
Peter

Inga kommentarer: